اطلاعیه مهم پذیرش و تحویل دستگاه ها در اسفندماه ..!

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
خانه » رجیستری چیست؟ کارشناس IT پاسخ می‌دهد

رجیستری چیست؟ کارشناس IT پاسخ می‌دهد

علیرضا محمدی
علیرضا محمدی
اشتراک گذاری
فهرست مطالب

امتیاز دهید!

میانگین امتیازات: / 5.

امتیاز دهید!

آپدیت شده در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰

به تازگی، امیرمیثم گیاهی به عنوان کارشناس ارشد حوزه IT و ICT با حضور در برنامه رادیویی “از رادیو تهران بپرسید”، به سوالات رایج مردم در حوزه رجیستری پاسخ داد. در اینجا قصد داریم تا مروری بر این برنامه داشته باشیم.

امیرمیثم گیاهی - رجیستری - آروند گارانتی

رجیستری چیست؟

رجیستری به زبان ساده، ثبت گوشی تلفن همراه در یک سامانه جامع است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله طرح رجیستری را مطالعه کنید.

طرح رجیستری به چه منظور صورت گرفته است؟

طرح رجیستری به منظور جلوگیری از وارد شدن دستگا‌های قاچاق و حمایت از وادرات قانونی می‌باشد. این بدان معناست که کاربران باید پس از آغاز این طرح  فقط محصولاتی که از طریق مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند را خریداری کنند. در واقع، برای خرید هر برند از گوشی مثل اپل، سامسونگ، شیائومی و… نیاز به رجیستری هست.

ممکن است دوست داشته باشید

آیا تمام گوشی‌ها نیاز به رجیستری دارند؟

گوشی‌های موبایلی که قبل از این طرح، حداقل یکبار با یکی از اپراتورهای ایرانی فعال شده باشند، با هیچ مشکلی در طرح رجیستری مواجه نمی‌شوند. مواردی مانند قاچاق بودن یا نبودن گوشی‌‌ها منحصرا در این مورد نیز اهمیتی ندارد. همچنین آروند گارانتی تعمیر آیفون و تعمیر سرفیس را با ضمانت برای شما انجام می‌دهد.

آیا رجیستری محدود به برند اپل است؟

خیر. طرح رجیستری مربوط به تمام دستگاه‌های سیم‌کارت‌دار می‌باشد.

چگونه از اصالت دستگاه خود استعلام بگیریم؟

سامانه همتا، با کد دستوری #۷۷۷۷* برای این موضوع طراحی شده است. شما می‌توانید با وارد کردن کد IMEI (برروی جعبه گوشی مورد نظر) در سامانه همتا، از قانونی بودن آن مطمئن شوید. (برای بدست آوردن کد IMEI، نیازی به بازگشایی جعبه نیست. بنابراین پیش از بازگشایی محصول، قانونی بودن آن را چک کنید.)

در کنار اینها، محصول مورد نظر باید دارای کارت گارانتی از شرکت‌های واردکننده رسمی باشد. فروشنده نیز باید جواز کسب داشته و همراه محصول، فاکتور رسمی ارائه دهد.

فعالسازی گوشی‌های موبایل در طرح رجیستری چگونه است؟

وقتی کاربران از قانونی بودن محصول مطمئن شدند، باید به سامانه همتا متصل شوند. برای اتصال به سامانه همتا سه روش (سایت همتا، کد دستوری ۷۷۷۷ و اپلیکیشن همتا) موجود هست. روش کد دستوری ۷۷۷۷ به صورت زیر می‌باشد:

  • با سیم‌کارت خود کد #۷۷۷۷* را شماره‌گیری نموده، و سپس گزینه فعال سازی را انتخاب کنید.
  • کد IMEI دستگاهی که قصد فعال کردن آن را دارید را وارد بنمایید.
  • شماره تلفن مورد نظر و کد فعال سازی دریافت شده از سوی فروشنده را وارد کنید.
  • در مرحله آخر اطلاعات خود را تایید کنید، تا پیام “فعال‌سازی موفق” برای شما نشان داده شود.

مسافران خارجی دارای گوشی موبایل (آکبند) باید چه کنند؟

هر مسافر خارجی هنگام ورود به کشور مجاز است با پاسپورت خود، یک دستگاه گوشی موبایل را وارد کشور کند. علاوه بر این، مسافران موظف‌اند هنگام ورود به کشور، به گمرک مسافری محل ورود مراجعه کرده و عوارض را پرداخت کنند. همچنین، مسافران نمی‌توانند به صورت تجاری و بیش از یک گوشی نو با خود وارد کشور کنند.

در صورتی که نمی‌دانید به چه صورت تلفن خریداری شده‌ در سفرهای خارجی خود را رجیستری کنید می‌توانید مقاله روش رجیستر کردن تلفن خریداری شده در سفرهای خارجی را مطالعه کنید.

آیا رجیستری گوشی هزینه دارد؟

به خاطر اجرای طرح رجیستری خیر! اما کالای موبایل، با توجه به واردات رسمی و پرداخت عوارض گمرکی و مالیاتی، ممکن است با افزایش قیمت مواجه شود. در کنار این‌ها، کاربران از گارانتی رسمی نیز بهره می‌برند. پس به‌طورکلی، کلیه‌ی فرایند‌های مرتبط با طرح رجیستری محصولات، برای کاربران هزینه‌ای ندارد.

شما می توانید جدیدترین اخبار رجیستری را از کانال تلگرامی آروند نیز دنبال کنید.

جهت خرید گوشی هوشمند با ضمانت اصلی و دارای کد رجیستری اینجا کلیک کنید

۴۱ پاسخ

  1. باسلام.
    واقعا ایا این طرح رجیستری فایده ای هم داره!ایا واقعا با این کار جلوی قاچاق موبایل گرفته میشه!
    اصلا یه سئوال دارم،،ایا هرشخصی توان این را دارد که بصورت غیر قانونی،گوشی وارد کشور کنه!
    به نظر من این کارها فقط بدلیل اینه که مصرف کنندگان پول بیشتری بپردازند،ازوقتی طرح رجیستری شروع شده،قیمت تمام گوشی ها بین ۸۰تا ۱۵۰هزار تومان توگوشیهای معمولی وارزان قیمت افزوده شده!واقعا چراباید این. اتفاق بیفته!ایا به نظر شما این به نفع مصرف کننده اس یا به نفع وارد کنندگان!واقعا چرا وقتی یک گوشی معمولی وارزان قیمت سامسونگ که قبل از اجرای طرح رجیستری،قیمتش ۳۵۰تومان بوده،الان باید بشه ۵۰۰هزارتومان!ایا به نظر شما اینکار قدرت خرید مردم رو کم نمیکنه!مگر تو کشورهای دیگه که این طرح وجود نداره چه مشکلی هست!

    1. سلام و ممنون که نظر گذاشتید
      بله با اجرای این طرح گوشیهای قاچاق در سیستم مخابراتی کشور فعال نخواهند شد و جلوی قاچاق تا حدود زیادی قراره که گرفته بشه و در نهایت با فشاری که به شرکت های گارانتی هم آورده شده بابت رعایت بهتر و بیشتر حقوق مصرف کننده انشاالله به مرور شاهد تغییرات مثبت زیادی خواهیم بود.
      اما اینکه قیمت ها بالا رفته تا حدودی طبیعی هست به خاطر هزینه های قانونی که امنیت در خرید کالای اصلی به علاوه خدمات پس از فروش بهتر رو به همراه بیاره ولی به هر صورت بازار ایران هم بازار حساسی هست و معمولا خیلی زود واکنش نشون میده به تغییرات و متاسفانه اون هم به صورت افزایش قیمت!
      البته طبق تجربه، کم کم بازار موبایل دوباره به ثبات خواهد رسید. نگران نباشید

      1. درود بر شما. واقعا مسئله رجیستر در حوزه انتخابی هیچ شخص یا شرکتی نیست و کلیه موارد در حوزه تصمیم‌گیری‌های کشور است. موفق باشید//

  2. باسلام.
    من قصد توهین وزیر سئوال بردن هیچ گروه ویا شرکتی رو ندارم،ولی وقتی با اسم گارانتی ویا خدمات پس ازفروش بابت یک گوشی یک هزینه سرسام اور دریافت میکنن،چرا خدمات درستی ارایه نمیدن.برای مثال،من یک گوشی ایسوس خریده بودم که گارانتی حامی داشت،واونطور که اطلاع دارم درکشورهای دیگه وقتی میگن گارانتی،حداقل برای یک مدت معلوم وقتی محصولی گارانتی شده به مشکل برمیخوره،حداقل با یک محصول اکبند تعویضش نیکنن،ولی متاسفانه درکشور ما اینگونه نیست،گوشی اگر بعد از یک روز ازتاریخ خرید هم دچار مشکل بشه که کاملا محرز باشه بعلت کیفیت ساخت هم هست،هیچوقت برای مشتری اون رو تعویض نمیکنن،حتی هزینه ایاب وذهاب هم با وقاهت تمام ازمشتری دریافت میکنن،حالا بفرمایید واقعا این طرح رجیستری،وگارانتی کردن محصولات وگوشیهای همراه چه سودی برای مصرف کنندگان داره،این انتقاد من مربوط به هیچ شرکت ویا گروه خاصی نیست،ولی واقعا دوست دارم بدونم،چرا ما نمیتونیم مثل کشورهای دیگه ازخدمات پسازفروش محصولات استفاده کنیم،این موضوع رو فقط بخاطر گوشی همراه نمیگم،تمام محصولاتی که درکشور ما با اسم گارانتی داربه فروش میرسنن،با چنین مشکلاتی روبرو هستن،برای مثال یخچال بدون گارانتی خریدم هیچ مشکلی ندلشته،وراحت ۱۵سال بدون مشکل کار کرده وبازهم سالم بوده که کنار گذاشتمش،ولی درعوض یه یخچال باگارانتی خریدم،روز سوم به مشکل خورده وتعمیر کار تمامش رو باز کرده،ایا واقعاخودشما چنین خدمات پس ازفروشی را قبول دارید!
    ایادر چیزی که درکارت گارانتی،قید شده وچیزی که برایتان انجام میدهند،تفاوتی وجود ندارد!
    واقعا من که گیج شدم وجواب هیچکدام ازسئوالاتم روهم پیدا نکردم.

  3. سلام حدود سه ماه هست ک ایپد ایر ۲ دست دوم خریداری کردم و تا الان هم سیم کارتی روی ایپد استفاده نشده ..میخواستم ببینم راهی هست ک این ایپد رو رجیستری کنم؟؟؟ مدل سیم کارت خور هست…من بعد از این جریان رجیستری فهمیدم ک هیچ سیم کارتی رو دستگاه نبوده..

  4. سلام گوشیمو سه سال پیش گرفتم امشب ی سیم جدید گذاشتم تو گوشیم از سامانه همتا برام پیام اومده که گوشیتون تا این ااریخ غیر فعال میشه شناسه گوشیمم بررسی کردم ثبت شده بود مشکل از چیه

    1. باید با سامانه تلفنی همتا تماس بگیرید : ۰۹۶۳۶۶ (۹۸+)

      سوال دیگه ای دارید در این خصوص مطرح کنید.

  5. سلام من گوشیم پیام اومده مالک تلفن سیمکارت دیگری است شماره اولین سیمکارت رفته روش ندارم تو سامانه هم در نمیاد چکار کنم لطفا راهنمایی کنید شماره اولین سیمکارت اومده کامل نیست ناقصه

  6. با سلام، من یه مشکل واسم پیش اومده، اونم اینه که من گوشیمو اینترنتی آک سفارش دادم( شیاومی) نه داخل جعبش و نه روی کارت گارانتی هیچ کد فعال سازی نبود و گوشیمم استعلام گرفتم کاملا قانونی و ریجستر شدس،زنگ زدم ب فروشنده بهم گفتن کد IMEI با شماره پیگیری سفارشتون و چند تا اطلاعاته دیگه رو واسم بفرسید تا کد فعالسازیو بهتون بدم. متاسفانه من شماره پیگیری سفارش این گوشیو گم کرده بودم، الانم سیم کارتم رو گوشی انتن نمیده، کد سامانه همتا رم فروشنده نتونست بهم بده، چیکار باید بکنم؟؟
    کاش یه جوری بود ک خود سامانه همتا وقتی از اصالت گوشی مطمعن میشد خود سامانه کد یکبار مصرفو میداد

    1. سلام
      متاسفانه از دست ما کمکی بر نمیاد و شما باید با شرکت یا فروشگاه مربوطه هماهنگ کنین.

  7. سلام،من حدود۴ماهه که گوشیم روخریدم ولی ازسیمکارت دومم استفاده نکردم تا چندروز پیش،وقتی سیمکارت روگذاشتم روگوشیم برام پیام اومد که دستگاه زیر جز دستگاه های ثبت نشده است ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

      1. درود خدمت شما
        باید با پاسپورتی که طی سه ماه گذشته خروج و ورود ثبت شده دارد، رجیستر کرد.
        با احترام

  8. سلام من گوشی مو چند سال پیش از یه دست فروش خیابونی گرفتم کارتون نداره سیم کارت هم انداختم آیا میشه ریجستری بشه؟ اگه ریجستر بشه چه اتفاقی می افته؟

    1. چون گوشیتون رو قبل از اجرای طرح رجیستری خریده و فعال کرده بودین ، این طرح باعث از کارافتادن تلفنتون نمیشه . ولی از این به بعد باید حتما از مراکز معتبر تلفن همراه خریداری کنید . در روزهای آتی آموزش ثبت دستگاهتون در سامانه ی همراه را برایتان در بخش اخبار سایت خواهیم گذاشت .

  9. سلام.یعنی من اگر الان به عنوان سفر برم امریکا و یک عدد گوشی اپل ۱۱ پرو مکس رو بگیرم.موقع ورود به ایران باید چکار کنم؟
    تا به مشکل بر نخورم.

    1. درود خدمت شما
      زمان ورود به ایران تا ۳۰ روز باید از طریق سامانه همتا نسبت به فعال کردن و پرداخت هزینه رجیستری گوشی اقدام کنید تا مشکلی براتون پیش نیاد

  10. سلام خسته نباشین
    برای من از اروپا ی ایفون اوردن ریجستری نشده الان میتونم ازش استفاده کنم یا میتونم تو ایران ریجستریش کنم یا ن

  11. سلام من میخوام گوشی شیامی رو. اینترنتی خریداری کنم و نوشته شده که ریجستر نشده هست ایا پس از خرید برای استفاده از گوش برام مشکلی پیش میاد؟

    1. درود خدمت شما
      اگر گوشی رجیستر نشده تا کنون باید به صورت مسافری رجیستر شود. توصیه ما به شما این است که گوشی رجیستر شده خریداری کنید تا به مشکلی در این زمینه برخورد نکنید.
      با احترام

  12. سلام من یه دونه گوشی طرح خریدم یک ماه اول کاملا خوب بود وآنتن می دا د ولی بعداز یک ماه انتن نداد وگفتن گوشی شما قانونی نیست الان چیکار کنم راه حلی هست

  13. سلام ببخشید خسته نباشید
    بعد از ریجستری کردن گوشی اطلاعات و تمام برنامه های اون گوشی هم پاک میشه
    من الان میخوام سیمکارتم بندازم میترسم همه اطلاعاتم پاک بشه
    ممنون میشم سریع پاسخ بدید

    1. درود خدمت شما
      رجیستری ارتباطی به برنامه‌های داخل گوشی نداره و مهم‌تر از همه در حال حاضر روی گوشی که اطلاعات داخلش هست و استفاده شده رجیستری صورت نمی‌گیرد.
      با احترام

  14. سلام
    من میخام یه گوشی بخرم،یه سیم‌کارت همراه اول و ایرانسل هم بزارم روش و فعال سازیش کنم،بعدا اگه خواستم یه سیم‌کارت دیگه ای بزارم روش و استفاده کنم،امکان پذیره؟ یا فقط با اون دوتا سیم‌کارت قبلی میشه از گوشی استفاده کرد

    1. درود خدمت شما
      نیازی به فعالسازی مجدد نیست. فقط در صورت فروش باید انتقال مالکیت زده بشه

  15. روز بخیر، من ترکیه زندگی میکنم اگر توی ایران گوشیمو ریجستری کنم میتونم مجدداً همین گوشیرو توی ترکیه استفاده کنم؟ متشکرم

  16. اگه یه گوشی رو با یه سیم کارت رجیستر کرده باشیم، بعد سیمکارت رو برداریم، یه سیم کارت دیگه با شماره متفاوت جاش بذاریم باید دوباره گوشی رو رجیستر بکنیم؟

    1. درود وقتتون بخیر
      نیازی به رجیستر کردن نیست و درصورتی که سیم کارت متعلق به شخص دیگری باشد باید انتقال مالکیت بدهید

  17. سلام اگر ریجستری نکنیم چی میشه واقعا؟آدم باید بابت یگ گوشی red magic 6 pro چهل میلیون بده اخه؟وقتی تو کشور چین همین گوشی با همین رم میدن ۱۲ تومن

  18. آیا اظهار نشدن گوشی با ریجستری شدنش تداخلی ایجاد میکنه؟ من یک گوشی خریدم که اظهار نشده میخوام بدونم ریجستری هم نمیشه درسته؟

    1. سلام. باید کد فعالسازی رو از مالک قبلی دریافت کنید. در غیر اینصورت از سامانه همتا بابت رجیستر نشدن گوشی براتون پیام میاد//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط