اطلاعیه مهم پذیرش و تحویل دستگاه ها در اسفندماه ..!

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
خانه » سرفیس پرو Core i7 یا Core i5

سرفیس پرو Core i7 یا Core i5

مهتاب جهاندار
مهتاب جهاندار
اشتراک گذاری
فهرست مطالب

امتیاز دهید!

میانگین امتیازات: / 5.

امتیاز دهید!

در نیمه دوم سال قبل شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت نسل جدید تبلت سرفیس پرو را به نام سرفیس پرو ۲۰۱۷ معرفی کند. این تبلت در مقایسه با نسخه پیشین ارتقا چشمگیری پیدا کرده و در بخش سخت افزاری یک مدل چشمگیر است.

مایکروسافت تصمی مگرفت از چیپ نسل هفتمی اینتل بهره گیرد که در مقایسه با نسل پیشین افزایش عملکردی داشته و مصرف انرژی بهبودیافته تری دارد. این شرکت با افزودن پردازنده نسل جدید سعی کرده کاربران را با تغییرات اعمال شده راضی نگه دارد و چنین نیز شد. به نظر می رسد مایکروسافت قصد داشته با عرضه مدل های مختلفی از سرفیس پرو کاربران مختلفی را به سمت محصولش جلب کرده و آنها را از برخورداری تبلتی که می تواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد، راضی کند.

نسخه Core i7-7660U این تبلت به پردازشگر گرافیکی قدرتمندتری مجهز است. با گرافیک مجتمع  Iris Plus Graphics 640 اینتل در مقایسه با گرافیک HD Graphics 620 اینتل می تواند قدرت گرافیکی بالایی از خود نشان دهد. گرافیک مجتمع Iris Plus Graphics  اینتل را می توان روی تبلت ها و دیوایس های نسبتا حرفه ای مشاهده کرد  و با وجود DRAM که ۶۴ مگابایتی بوده می توانند پهنای باند بالایی داشته و در نتیجه سرعت عمل قابل توجهی از خود نشان دهد.

در نتیجه گرافیک مجتمع Iris Plus Graphics 640 اینتل در عملیات محاسباتی تسبت به HD Graphics 620 اینتل می تواند عملکرد بالاتری از خود نشان دهد. در ادامه جدول جزئیات عملکرد دو پردازنده Core i7-7500U و Core i7-7660U را می توانید مشاهده کنید.

Processor Core i7-7660U Core i7-7500U
تعداد هسته و رشته ۲ (۴) ۲ (۴)
سرعته هسته ۲٫۵GHz ۲٫۷GHz
سرعت توربو هسته ۴GHz ۳٫۵GHz
گرافیک Intel Iris Plus Graphics 640 Intel HD Graphics 620
واحدهای اجرایی گرافیک ۴۸ ۲۴
سرعت هسته گرافیک (base/max) ۳۰۰MHz / 1100MHz ۳۰۰MHz / 1050MHz
توان مصرفی ۱۵W

شرکت مایکروسافت برای دو تبلت Core i7 Surface Pro و Core i5 Surface Pro وزن متفاوتی در نظر گرفته که به ترتیب ۷۸۴ و ۷۷۰ گرم هستند اگرچه اختلاف وزنی بسیاری ندارند. علت افزایش وزن این تبلت وجود فن خنک کننده بوده تا عملکرد بهتری به سرفیس پرو ببخشد. اما نسخه های Core i5، Core-M و چندی دیگر فاقد فن خنک کننده هستند زیرا با توجه به عملکردی معمولی نیازی به فن خنک کننده جهت عملکرد بهتر ندارند.

ممکن است دوست داشته باشید

در ادامه می توانید لیست بنچمارک های بدست آمده توسط دو پردازنده را مشاهده می کنید و قدرت هر یک را می توانید به سادگی بررسی کنید.

نتایج بنچمارک

برای مقایسه بهتر نسخه Core i5 سرفیس پرو و اچ پی اسپکتر و نسخه Core i7 سرفیس پرو و مدل Core i7 اچ پی اسپکتر را مورد مقایسه قرار می دهیم.

تجزیه و تحلیل

بگذارید نگاهی به نتایج بدست آمده بنچمارک ها بیاندازیم. نسخه Core i7 سرفیس پرو با حافظه رم ۱۶ گیگابایتی و حافظه اس اس دی ۵۱۲ گیگابایتی توانسته عملکرد بالایی از خود نشان دهد و برتر باشد. اگرچه اختلاف بین نسخه Core i5 و  Core i7 سرفیس پرو بسیار نیست اما می توان تفاوتی را مشاهده کرد و نباید دو مدل را یکسان تلقی نمود. در نتایج بنچمارک گرافیکی گرافیک مجتمع Iris Plus Graphics 640 اینتل توانسته پردازش قدرتمندی را به نمایش بگذارد و قابل توجه باشد.

متاسفانه بنچمارک ها نتایج مشخصی را نشان نمی دهند و نمی توان اظهار نظری درباره اختلاف دو مدل Core i7 و Core i5 مایکروسافت سرفیس پرو داشت. برای مثال انجام بازی  Tomb Raider روی تبلت مایکروسافت قابل توجه است. بنابراین می توان عملکرد بالایی را در محصول شرکت مایکروسافت شاهد بود که نشان می دهد محصول شرکت ردموندی توان بالایی از خود نشان دهد. البته سرفیس پرو برای گیمینگ گزینه مناسبی نیست و بیشتر آن را برای تجربه کاربری مالتی مدیا در نظر می گیرند و هر دو مدل این تبلت قابل توجه است.

این نکته حائز اهمیت بوده که نسخه Core i5 سرفیس پرو بسیار ضعیف تر از نسخه Core i7 نیست و هر دو نسخه اختلاف بسیار کمی در عملکرد پردازشی دارند. هر دو مدل سرفیس پرو رضایت بخش بوده و تنها در عملکرد سنگین می توان اختلاف بین آنها را احساس و درک کرد. گذشته از آن قیمت این دو نسخه متفاوت بوده و مدل Core i5 با چند صد دلار هزینه کمتری به فروش می رسد و بدیهی است که نسخه Core i7 نیز در این میان هزینه بیشتری برای خریداران سرفیس پرو به دنبال داشته باشد.

هر دو نسخه شبیه به یکدیگر هستند و تنها در سخت افزار است که می توان اختلاف نامحسوسی را مشاهده کرد. مایکروسافت سعی داشته کاربران هر دو نسخه را با توجه به بودجه ای که هزینه می‌کنند راضی نگهدارد و چنین نیز شد.

تجربه روان و بی نقص از ویژگی بارز هر دو مدل پردازنده اینتل در سرفیس پرو جدید است. قیمت نسخه Core i7 سرفیس پرو بدیهی است که بیش از نسخه Core i5 بوده و مدلی که با حافظه رم ۸ گیگابایتی و حافظه اس اس دی ۲۵۶ گیگابایتی به قیمت ۵۰۰ دلار است. اما در سوی دیگر نسخه ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت اس اس دی بیش از ۳۰۰۰ دلار می باشد.

البته اگر فکر می کنید چنین هزینه ای بالا بوده می توانید با توجه به بودجه خود نسخه Core i5 یا اگر بودجه اهمیت ندارد نسخه Core i7 را تهیه کنید. البته چنین قیمتی طبیعی بوده و اگر به قیمت رقبا سرفیس پرو بپردازید متوجه قیمت بالا آن خواهید شد.

با تمام این تفاسیر باید بیان داشت که نسخه های مختلف سرفیس پرو مایکروسافت محصولی قابل توجه بوده و هر نسخه می تواند عملکرد بالایی از خود نشان دهد. هر دو نسخه سرفیس پرو تبلت یا همان لپتاپ هیبریدی مناسبی هستند و می توانند عملکرد بالایی از خود نشان دهند. بنابراین تفاوت بسیاری نداشته که به دلیل محدودیت بودجه نتوانید نسخه Core i7 را خریداری کنید و از این رو نسخه Core i7 برای کسانی که به دنبال هزینه نیستند، آن را با یک تبلت حرفه ای شاهد باشند.

با این حساب باید انتظار داشت کسانی که هر دو نسخه را خریداری می کنند می توانند شاهد عملکرد بالایی در تبلت شرکت ردموندی باشند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط