اطلاعیه مهم پذیرش و تحویل دستگاه ها در اسفندماه ..!

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
خانه » سرفیس پرو یا سرفیس؟

سرفیس پرو یا سرفیس؟

مهتاب جهاندار
مهتاب جهاندار
اشتراک گذاری
فهرست مطالب

امتیاز دهید!

میانگین امتیازات: / 5.

امتیاز دهید!

شرکت مایکروسافت مدت هاست که سری سرفیس را روانه بازار کرده و هر سال نسخه جدیدی از این سری لپتاپ های باریک و قابل حمل فوق العاده را عرضه می دارد. وزن لپتاپ سرفیس تنها ۱٫۲۵ کیلوگرم بوده و بسیار قابل حمل است. ضخامت دستگاه به ۱۴ میلیمتر می رسد و از صفحه کلیدی با پوشش آلکانترا بهره می برد که عمدتا در محصولات لوکس جای می گیرد. این پوشش صفحه کلید توسط مایکروسافت برای سرفیس پرو نیز در نظر گرفته شد تا به عنوان محصولی لوکس روانه بازار شود. لپتاپ جدید سرفیس در رنگ آبی کبالت، گرافیتی، پلاتینی و قرمز تیره به فروش می رسد که گزینه‌های رنگی جذابی محسوب می شوند.

البته مایکروسافت چهار گزینه رنگی را در تمامی بازارها عرضه نکرده و برخی بازارها رنگ های محدودی را شامل می شوند.

مدل های در دسترس سرفیس

شرکت مایکروسافت لپتاپ سرفیس را با پردازنده نسل هفتمی کبی لیک همراه ساخته که می توان به پردازنده های  Core i5-7200U یا Core i7-7660U اشاره کرد. مشتریان می توانند آن را با حافظه رم ۸، ۴ یا ۱۶ گیگابایتی، حافظه SSD با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت یا ۱ ترابایت و برخی دیگر خریداری کنند.

با توجه به وب سایت مایکروسافت سرفیس را می توان در پنج پیکربندی خریداری کرد که به شرح زیر است:

پردازنده حافظه رم گرافیک حافظه داخلی قیمت
Intel Core i5-7200U ۴ گیگابایت Intel HD Graphics 620 ۱۲۸ گیگابایت ۱۴۸۸ دلار
Intel Core i5-7200U ۸ گیگابایت Intel HD Graphics 620 ۲۵۶ گیگابایت ۱۷۸۸ دلار
Intel Core i7-7660U ۸ گیگابایت Intel Iris Plus Graphics 640 ۲۵۶ گیگابایت ۲۲۸۸ دلار
Intel Core i7-7660U ۱۶ گیگابایت Intel Iris Plus Graphics 640 ۵۱۲ گیگابایت ۳۱۸۸ دلار
Intel Core i7-7660U ۱۶ گیگابایت Intel Iris Plus Graphics 640 ۱ ترابایت ۳۸۸۸ دلار

لپتاپ سرفیس یا سرفیس پرو تبلت کدام قدرتمندتر هستند؟

در عملکرد دو مدل تقریبا یکسان هستند و تبلت سرفیس پرو در مدل Core i5 نسبت به مدل Core i5-7300U کمی سریعتر است. این در حالی است که لپتاپ سرفیس با پردازنده Core i5 نسبت به مدل Core i5-7200U تفاوت چندانی ندارد. تفاوت عملکرد بسیار چشمگیر نیست تا موردتوجه قرار گیرد و به نوعی مایکروسافت سرفیس را در قالب همان سرفیس پرو اما با ساختار لپتاپ طراحی کرده است. از این رو جزئیات عملکرد آنها تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و تا حدودی یکسان هستند.

ممکن است دوست داشته باشید
Core i5-7300U   در برابر Core i5-7200U
پردازنده Intel Core i5-7300U Intel Core i5-7200U
تعداد هسته و رشته ۲ / ۴ ۲ / ۴
L3 کش ۳MB ۳MB
سرعت فرکانس پایه ۲٫۶GHz ۲٫۵GHz
حداکثر سرعت فرکانس ۳٫۵GHz ۳٫۵GHz
گرافیک Intel HD Graphics 620 Intel HD Graphics 620
سرعت فرکانس پایه گرافیک ۳۰۰MHz ۳۰۰MHz
حداکثر سرعت فرکانس گرافیک ۱۱۰۰MHz ۱۰۰۰MHz
توان مصرفی ۱۵W

در تصویر فوق اختلاف کمی قابل مشاهده است و به نوعی دو مدل پردازنده عملکرد یکسانی دارند از این رو دشوار است تا پیش بینی کرد کدامیک برای کاربری گزینه بهتر و معقولی تلقی می شوند. البته تفاوت اصلی در سرعت فرکانس کاری این دو پردازنده می باشد. مدل های Core i7 هر دو لپتاپ سرفیس و تبلت سرفیس پرو همان مدل Core i7-7660U است.

 

سرفیس پرو یا سرفیس لپتاپ، کدام قابلیت حمل بهتری دارند؟

برای آن که دستگاه کارآمدی داشته باشید باید به سطح باتری آن توجه بسیاری داشته باشید. به ادعای مایکروسافت سرفیس پرو ۱۳٫۵ ساعت قابلیت پلی بک داشته اما سرفیس لپتاپ عمر باتری آن در این زمینه به ۱۴ ساعت نیز می رسد. بنابراین لپتاپ سرفیس در بخش باتری می تواند عملکرد بهتری را رقم زده و ساعت ها کاربر را مشغول خود سازد. در سوی دیگر سرفیس پرو به عنوان یک تبلت کاربری طولانی مدتی رقم می زند از این رو نمی توان آن را با لپتاپ سرفیس قیاس کرد.

با این حساب در بخش باتری لپتاپ سرفیس گزینه بهتری بوده و مدت زمان بیشتری را به مخاطب اجازه می دهد تا به استفاده از آن بپردازد. اما سرفیس پرو این گونه نیست و با گذشت ۱۰ ساعت نیاز است تا آن را به برق متصل کرده و در حین اتصال به برق آن را به کار گیرید. البته نباید فراموش کرد که سرفیس یک لپتاپ بوده و در سوی دیگر سرفیس پرو یک تبلت شبه لپتاپ بوده که عمر باتری کمتر آن بدیهی است زیرا ظرفیت باتری کمتری توسط مایکروسافت برای آن فراهم آمده است.

همچنین نوت بوک سرفیس در کنار عمر باتری بهتر ضخامت کمتری داشته و تجربه کاربری بهتری را رقم می زند. لپتاپ سرفیس طراحی بهبودیافته تر از سرفیس پرو داشته و توانسته بیشتر مورد توجه طرفداران و مشتریان مایکروسافت قرار گیرد. اما در بخش قابل حمل بودن وزن کمتر سرفیس پرو موجب شده تا قابل حمل تر از سرفیس باشد که تجربه کاربری لذت بخشی را فراهم می آورد.

 

پورت ها

تبلت سرفیس پرو و لپتاپ سرفیس به پورت USB 3.0 مجهز است و در کنار آن پورت mini-Displayport، جک ۳٫۵ میلیمتری هدفون و اسلات کارت microSDXC در نظر گرفته شده است. بنابراین در بخش پورت با محصولات تقریبا کاملی رو به رو هستیم.

 

کدام گزینه بهتری است؟

در بیشتر بخش ها محصولات مایکروسافت تقریبا یکسان هستند و نمی توان تغییرات چندانی را مشاهده کرد. در این بین سوالی برای کاربر به وجود می آید که با وجود شباهت هایی در ساختار و مشخصات کدامیک می توانند بهتر باشند. در واقع سرفیس پرو یک تبلت بوده و می تواند در هر دو حالت لپتاپ و تبلت مورد استفاده قرار گیرد از این رو قابلیت حمل بیشتری دارد. شما نمی توانید سرفیس پرو را به شکل یک لپتاپ خریداری کنید و کاور صفحه کلید آن باید به صورت جداگانه تهیه شود. این یعنی پرداخت هزینه ای اضافی برای مخاطبان سرفیس اما در سوی دیگر سرفیس یک لپتاپ بوده و قابلیت تبدیل شدن به تبلت را ندارد. بنابراین صفحه کلید آن نیز قابلیت جدا شدن را نداشته و هنگام خرید کاربر صفحه کلیدی نیز خریداری می کند و به شکل لپتاپ سنتی قابل تهیه است. از این رو اگر بگوییم محصول مایکروسافت متفاوت از سرفیس پرو نیست پاسخی اشتباه بوده و موجب گمراهی کاربر هنگام تهیه هر یک از آنها می شود. بنابراین اگر به دنبال دستگاهی با قابلیت حمل بیشتر هستید قطعا سرفیس پرو گزینه مناسبی تلقی می شود.

 

آیا هر دو از ویندوز ۱۰ پشتیبانی می کنند؟

بله و خیر. شرکت مایکروسافت سرفیس پرو را با ویندوز ۱۰ پرو عرضه می کند اما نسخه لپتاپ سرفیس با سیستم عامل ویندوز ۱۰ اس عرضه می شود. ویندوز ۱۰ پرو ویندوزی آشنا برای همگان بوده و به کمک آن می توانید از هر نقطه اینترنت به دانلود برنامه موردنظر بپردازید. حتی می توانید مرورگر پیش فرض سفارشی داشته و هر چیزی را با آن مایل هستید تغییر دهید. برخلاف نسخه هوم نسخه پرو بیشتر مناسب کسب و کارهای سازمانی و تجاری بوده اما نسخه هوم برای عموم کاربران مناسب است و پیشنهاد می شود. برنامه های خاصی نیز مایکروسافت در این زمینه برای نسخه پرو در نظر گرفته تا همانند نام خود حرفه ای عمل کند و یک سیستم عامل معمولی و ساده به شمار نرود. بنابراین با مجموعه برنامه های آفیس تجربه کاربری حرفه ای می توان داشت و از کار با ویندوز ۱۰ پرو لذت فراوانی برد.

ویندوز ۱۰ اس یک نسخه پایین و کم حجم با ویژگی های مطلوب بوده که اگرچه همانند ویندوز RT نیست نباید انتظارات بزرگی نیز از آن داشت. یک نسخه سریعتر که برای کاربری روزانه گزینه بهتری محسوب شده و می توان به سرعت در کاربری هر روز سرعت بالایی را در عملکرد لمس کنید. اجرا برنامه ها در این نسخه سریعتر بوده زیرا حجم داده کمتری را در برمی گیرد. شما می توانید از مرورگرهای فایرفاکس، کروم و اپرا برای استفاده از آنها روی این سیستم عامل بهره گیرید. همانطور که می دانید مایکروسافت ویندوز ۱۰ اس را برای رقابت با کروم توسعه داده از این رو لپتاپ های چنین سیستم عاملی به مشخصات رده بالا و قدرتمند مجهز نیستند اگرچه در مقایسه با نوت بوک هیا کرومی توان بیشتری می توانند داشته باشند.

در سوی دیگر این نسخه از ویندوز ناامید کننده بوده زیرا تفاوت اساسی بین نسخه اس و پرو مشاهده نمی شود. البته مایکروسافت به کاربر خود اجازه می دهد تا با هزینه ۴۹ دلاری از ویندوز ۱۰ اس به ویندوز ۱۰ پرو ارتقا پیدا کنند. خوشبختانه شرکت ردموندی شرایطی فراهم آورده که صاحبان سرفیس محدودیتی در استفاده از سیستم عامل ویندوز ۱۰ نداشته و قابلیت تغییری در کار خواهد بود. باتوجه به پیشنهاد رایگان مایکروسافت به صاحبان سرفیس، افراد می توانند تا ۳۱ مارس سال ۲۰۱۸ به رایگان از ویندوز ۱۰ اس به ویندوز ۱۰ پرو ارتقا نرم افزاری داشته باشند.

 

کدام یک از محصولات مایکروسافت را باید خریداری کرد؟

سرفیس و سرفیس پرو در پیکربندی های مختلف با قیمت های متفاوت به فروش می رسند که در ادامه لیست کامل مدل ها و قیمت های دو محصول سرفیس و سرفیس پرو را می توانید مشاهده کنید:

Surface قیمت Surface Pro قیمت
Core i5, 4GB, 128GB SSD S$1,488 Core i5, 4GB, 128GB SSD S$1,488
Core i5, 8GB, 256GB SSD S$1,788 Core i5, 8GB, 256GB SSD S$1,788
Core i7, 8GB, 256GB SSD S$2,288 Core i7, 8GB, 256GB SSD S$2,288
Core i7, 16GB, 512GB SSD S$3,188 Core i7, 16GB, 512GB SSD S$3,188
Core i7, 16GB, 1TB SSD S$3,888 Core i7, 16GB, 1TB SSD S$3,888

سرفیس پرو را می توان یکی از بهترین تبلت های هیبریدی بازار دانست که با طراحی مینیمالیستی خود نظر هر فردی را جلب می کند. برای خرید سرفیس پرو باید صفحه کلید را جداگانه تهیه کرد اما در لپتاپ سرفیس نیازی نیست صفحه کلید جداگانه خریداری شود زیرا می توان آن را به همراه محصول مایکروسافت مشاهده و خریداری کرد. شرکت ردموندی مدل های مختلفی از این دو مدل لپتاپ و تبلت را عرضه می دارد تا مشتریان با توجه به سلایق و بودجه خود هر یک را خریداری کنند.

بنابراین انتخاب با شماست و نمی توان هیچ یک را برتر از دیگری دانست زیرا سرفیس یک لپتاپ و سرفیس پرو یک تبلت به شمار می رود و متفاوت دانستن آنها دلیل موجهی دارد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط