اطلاعیه مهم پذیرش و تحویل دستگاه ها در اسفندماه ..!

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
خانه » آموزش نصب ویندوز ۱۰

آموزش نصب ویندوز ۱۰

سهیلا عادل زاده
سهیلا عادل زاده
اشتراک گذاری
فهرست مطالب

امتیاز دهید!

میانگین امتیازات: / 5.

امتیاز دهید!

نصب ویندوز ۱۰ کار چندان پیچیده‌ای نیست و حتی اگر مهندس کامپیوتر هم نباشید، می‌توانید به آسانی آن را نصب کنید. پس با ما همراه باشید تا آموزش نصب ویندوز ۱۰ را به آسانی فراگیرید.

سیستم عامل ویندوز

ویندوز، سیستم عاملی است که توسط شرکت مایکروسافت برای رایانه­‌های شخصی از ۱۹۸۵ تا به حال در نسخه­‌های متعدد تولید شده است. این سیستم عامل یکی از برترین و محبوب­‌ترین سیستم ­عامل­‌ها در سراسر جهان است. از جمله نسخه­‌های متعدد ویندوز­ها می­‌توان به ویندوز ۹۸، ویندوز XP، ویندوز ویستا، ویندوز ۷، ویندوز ۸، ویندوز موبایل و … اشاره کرد. حتما نام ویندوز XP بارها به گوشتان خورده است و برای انجام کارهای روزمره، بارها از آن استفاده کرده­‌اید. این ویندوز که هم اکنون نیز با وجود نسخه­‌های جدید ویندوز مورد استفاده قرار می­‌گیرد، در سال ۲۰۰۱ توسط کمپانی مایکروسافت عرضه و تا پایان سال ۲۰۰۶ انتشار یافت.

این ویندوز در نسخه­‌ی خانگی (home edition)  و پیشرفته (professional)  تولید شده است. از ویندوز XP که بگذریم، باید گفت که مایکروسافت در ویندوز ویستا سنگ تمام گذاشته و آن را به بهترین نحو طراحی نموده است. سرعت خوب و رابط گرافیکی بسیار عالی با محیطی خستگی‌ناپذیر برای کاربر و همچنین سرعت بالای آن در اینترنت و شبکه­‌های بی‌سیم از ویژگی­‌های مثبت این ویندوز به حساب می­‌آید.

آخرین سیستم عاملی که توسط شرکت مایکروسافت تولید شده، ویندوز ۱۰ است که برای رایانه­‌های شخصی، لپ‌تاپ، دستگاه‌های موبایل، تبلت و تلفن هوشمند به صورت یکپارچه توسعه یافته‌است. در این مقاله قصد داریم به روش نصب سیستم عامل ۱۰ بر روی لپ تاپ­ها و رایانه­های شخصی که امروزه مورد استفاده بسیاری از کاربران است، بپردازیم.

 

ممکن است دوست داشته باشید

آموزش نصب ویندوز ۱۰ 

برای نصب Windows 10 بر روی سیستم­‌ها، پیش‌ نیازهایی لازم است که از جمله این پیش نیازها می­‌توان به مواردی همچون فایل حاوی ویندوز و نصب آن از طریق سی‌دی یا حافظه فلش، حداقل پردازنده ۱ گیگاهرتز (GHz)، رم ۱ گیگابایت (نسخه ۳۲ بیت) و ۲ گیگابایت (نسخه ۶۴ بیت)، فضای آزاد هارد دیسک ۱۶ گیگابایت (نسخه ۳۲ بیت) و ۲۰ گیگابایت (نسخه ۶۴ بیت)، کارت گرافیک Microsoft DirectX 9 graphics device with WDDM 1.0 driver اشاره کرد. بعد از فراهم‌سازی شرایطی که ذکر شد، سیستم برای نصب این سیستم عامل آماده شده است.

برای شروع نصب ابتدا سی­‌دی یا فلشی که حاوی فایل ویندوز است را به سیستم متصل می­‌کنیم، سپس سیستم را ری­‌استارت کرده و مجدد راه‌اندازی می­‌کنیم. قبل از بالا آمدن صفحه سیستم بر روی دسکتاپ، با زدن دکمه­‌هایی چون F2،F12،F9  و یا دکمه delete وارد صفحه تنظیمات بوت می­‌شویم و مطابق عکسی که در زیر آمده است، از نوار بالای صفحه به قسمت BOOT وارد می­‌شویم. در روش انتخاب بوت سیستم مشخص می­‌کنیم که سیستم باید از چه بخشی برای دسترسی به سیستم عامل استفاده کند. از بخش فلش، سی­دی، هارد­دیسک یا بخش­‌های دیگر.

بعد از انتخاب سر­برگ بوت، با کمک دکمه­‌های جهت­‌دار روی کیبورد، روی گزینهBoot Device Priority رفته و با زدن دکمه اینتر آن را انتخاب می­‌کنیم. در صفحه جدیدی که باز می­‌شود گزینه ۱st Boot Device را انتخاب می­‌کنیم. در لیستی که باز می­‌شود، برای بوت شدن از روی فلش، نام فلش خود را انتخاب می­‌کنیم و برای بوت شدن از طریق درایو سی­‌دی، روی گزینه CDROM رفته، و اینتر را مطابق تصویر می­‌زنیم. در این مقاله مراحل نصب از روی سی‌­دی انجام شده است.

حال که روش بوت شدن سیستم عامل را انتخاب کردیم، برای ذخیره تنظیماتی که انجام داده‌­ایم، دکمه F10 را زده و روی گزینه Yes کلیک می­‌کنیم تا تنظیمات اعمال شده، ذخیره گردد. بعد از زدن گزینه Yes، سیستم ری­‌استارت می­شود. با بالا آمدن صفحه ادامه مراحل نصب ویندوز را در پیش داریم. پس سی­‌دی را داخل سیستم خود گذاشته و سیستم را ری‌­استارت می­‌کنیم. سپس صفحه­‌ای مطابق تصویر زیر را روی دسکتاپ خود مشاهده می­‌کنیم. با زدن دکمه اینتر وارد صفحه بعدی می­‌شویم.

در این صفحه زبان را روی انگلیسی گذاشته، موقعیت مکانی را نیز مطابق با زبان انتخاب کرده و زبان صفحه کلید را US  انتخاب می­‌کنیم، سپس روی دکمه نکست کلیک می­‌نماییم.

در صفحه بعد گزینه Install Now برای شما ظاهر می­‌شود، با کلیک بر روی این گزینه به صفحه زیر می‌­رسیم.

در این صفحه اگر قصد آپدیت ویندوز خود را داشته باشیم، روی گزینه Upgrade کلیک می­‌نماییم. اما چون در این مقاله هدف نصب ویندوز است، ما گزینه Custom را انتخاب می­‌کنیم و به صفحه بعدی انتقال پیدا می­‌کنیم.

در این صفحه درایورهای سیستم نمایش داده شده است. درایو مربوط به نصب ویندوز را انتخاب کرده، سپس روی گزینه فرمت و بعد روی نکست کلیک می‌کنیم. بعد از مدت زمان طی شده برای عملیات نصب ویندوز و ری­‌استارت شدن چندین باره به صفحه زیر می­‌رسیم.

در این بخش که صفحه Express Settings است، باید تنظیمات دلخواهی که می­‌خواهیم بر روی سیستم عامل انجام شود، انتخاب نماییم. همچنین گزینه‌­ای که در قسمت چپ پایین صفحه وجود دارد، امکان عوض کردن رنگ صفحه به رنگ مشکی، و امکان زوم کردن را به ما می­‌دهد. اگر گزینه شخصی‌سازی را انتخاب کنیم، به صفحه­‌ای وارد می­‌شویم که در آن باید مشخصاتی که مرتبط با مخاطبین، تقویم، لوکیشن و… است را وارد نماییم و گزینه نکست را بزنیم.

با زدن گزینه نکست به مرحله­‌ای که مرتبط با دیتا بروزر یا مرورگر است، می­‌رسیم. با دقت در انتخاب این گزینه­‌ها مجدداً روی گزینه نکست کلیک می‌­کنیم.

با ورود به صفحه­‌ی بعدی، سیستم از ما می‌­پرسد که ویندوز را برای استفاده شخصی نصب کرده­‌اید، یا ویندوز برای کمپانی نصب شده است. با انتخاب گزینه اول به مرحله وارد کردن حساب کاربری مایکروسافت می‌­رویم.

اما در صفحه Express Settings بهترین حالت استفاده، حالت توصیه خود ویندوز است. برای انتخاب این حالت روی گزینه Use Express Settings کلیک می‌کنیم.

مرحله‌­ای که پیش­‌رو داریم، مربوط به اکانت مایکروسافت است. در دو کادری که در زیر مشاهده می­‌کنید، در صورتی که ایمیل و رمزی در مایکروسافت دارید، با وارد کردن آن‌ها در کادر زیر به حساب کاربری خود وارد می­‌شوید.

در صورت نداشتن ایمیل و رمز عبور در مایکروسافت با زدن گزینه Create a new account و انتخاب گزینه نکست  یک حساب کاربری مطابق مراحل زیر ایجاد می­‌کنیم.

در این مرحله با انتخاب نام کاربری ساده مانند اسم یا هر چیز دیگر و تنظیم کردن پسورد، گزینه Next را انتخاب می­‌کنیم.

بعد از پر کردن کادرهای مربوط به ایمیل و رمز عبور به صفحه‌­ای وارد می­‌شویم که در آن دو گزینه وجود دارد. با زدن گزینه اول تنظیماتی که از قبل روی ویندوز خود داشته­‌اید همگام‌سازی می­‌شود و دیگر به تنظیمات مجدد بعد از نصب ویندوز نیازی نیست.

اما اگر گزینه دوم را انتخاب نماییم، به بخش بعدی که در تصویر زیر آمده است، وارد می‌­شویم. با زدن گزینه نکست، منتظر می­‌مانیم تا تنظیمات نصب ویندوز انجام گردد.

با په پایان رسیدن این مرحله، نصب ویندوز ۱۰ بر روی لپ‌تاپ یا رایانه شخصی به پایان می‌­رسد، در آخر وارد ویندوز شده و صفحه دسکتاپ برای ما نمایش داده می­‌شود.

در بالا به نحوه نصب ویندوز ۱۰ پرداختیم. ناگفته نماند که این ویندوز برای افرادی که از نسخه اورجینال استفاده می‌­کنند، ممکن است به طور مرتب پیغام آپدیت ویندوز نمایان شود. در برخی مواقع نیازی به این آپدیت­‌ها نیست؛ چرا که ممکن است برای اطلاعات‌مان دردسرساز باشد. برای اینکه این پیغام روی صفحه نمایان نشود، باید آن را غیر فعال کنیم.

کار با Windows 10  و نصب ویندوز ۱۰ برای کسانی که با این ویندوز آشنایی ندارند، کمی مشکل به نظر می­‌رسد. اما با گذاشتن زمان لازم برای جستجو در ویندوز و آشنا شدن با منوهای آن در می­‌یابیم که کار با این ویندوز بسیار راحت­‌تر از آن چیزیست که فکرش را می­‌کنیم.

جهت اطلاع از قیمت و خرید آنلاین سرفیس‌های مایکروسافت اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط