اطلاعیه مهم پذیرش و تحویل دستگاه ها در اسفندماه ..!

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقایسه گلکسی S21 و گلکسی S21 FE

عاطفه نبیان
عاطفه نبیان
اشتراک گذاری
فهرست مطالب

امتیاز دهید!

میانگین امتیازات: / 5.

امتیاز دهید!

پس از ماه‌ها شایعات پی در پی، سرانجام سامسونگ گلکسی ۲۱ FE را در ۳ ژانویه ۲۰۲۲ عرضه کرد. مدل  ‘FE’ مخفف ‘Fan Edition’ است که جایگزین گوشی محبوب گلکسی S20 FE به حساب می‌آید.

همچنین، این گوشی احتمالاً جایگزین ارزان قیمت سری گلکسی اس ۲۲ خواهد بود. اما،  سوالی که پیش می‌آید این است که آیا اختلاف قیمت دو گوشی گلکسی S21 و گلکسی S21 FE به‌ اندازه‌ای هست که کاربر به‌جای گلکسی S21 سراغ دستگاه اقتصادی‌تر برود؟ ما سعی خواهیم کرد به این سوال در این مقاله پاسخ دهیم.

 

مقایسه طراحی گلکسی S21 و S21 FE

گلکسی اس ۲۱ و S21 FE از‌ نظر ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر هستند؛ اما تفاوت‌هایی نیز بین آن‌ها وجود دارد.

یکی از این موارد کیفیت مواد به‌کار رفته در گلکسی S21 FE هست که پایین‌تر از S21 هست، به همین دلیل قیمت آن کمتر هست.

ممکن است دوست داشته باشید

جنس بدنه‌ی هر دو گوشی پلی‌کربنات، و جنس فریم هر دو از فلز است. همچنین، لایه‌ی محافظ گلس هر دو از جنس گوریلا گلس ویکتوس هست.

طراحی ماژول دوربین پشتی گلکسی S21  به خوبی با فریم دستگاه ترکیب شده و لبه‌ای یکپارچه را ایجاد کرده است، اما در گلکسی S21 FE برآمدگی دوربین به جای فریم، با پنل پشتی یکپارچه شده است.

لازم به ذکر است یکی دیگر از تفاوت‌های آنها، رنگ آنهاست. گلکسی S21 FE در رنگ‌های مشکی گرافیتی، سفید، یاسی و زیتونی و گلکسی S21 در رنگ بنفش فانتوم، صورتی فانتوم، سفید فانتوم و خاکستری فانتوم به‌فروش می‌رسند.

 

مقایسه صفحه نمایشگر گلکسی S21 و S21 FE

محصولات سامسونگ معمولاً دارای نمایشگرهای بسیار با کیفیت هستند، پس هر دو گوشی گلکسی S21 و S21 FE  از صفحه نمایش با کیفیت برخوردار هستند.

نمایشگر هر دو گلکسی از Dynamic AMOLED 2X هست که نسل جدید پنل‌های AMOLED سامسونگ می‌باشد. این نمایشگر بیشترین دقت را در طیف رنگی sRGB و DCI-P3 دارد.

همچنین، رنگ آبی ساطع‌شده را به حداقل می‌رساند تا آسیب کمتری به چشم‌ها وارد شود. گلکسی S21 و S21 Fe دارای نمایشگر ۶.۲ و ۶.۴ اینچی با رزولوشن ۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل بهره می‌برند.

از نظر میزان روشنایی تقریبا هر دو گوشی یکسان هستند. حسگر اثر ‌انگشت زیرنمایشگر گلکسی اس ۲۱ از نوع اولتراسونیک و حسگر اثر‌ انگشت زیرنمایشگر (FingerPrint|Under-display) S21 FE از نوع اپتیکال است؛ پس گلکسی اس ۲۱ در این مورد بهتر از گلکسی اس ۲۱ اف ای هست. هر دو دارای گواهی IP68 هستند، به این معنا هست که هر دو در‌ برابر نفوذ آب‌ و گردوغبار مقاوم هستند.

 

مقایسه طراحی و صفحه نمایشگر گلکسی S21 و S21 FE

 

مقایسه دوربین S21 و گلکسی S21 FE

گلکسی S21 FE، سامسونگ دارای دوربین جلوی ۳۲ مگاپیکسلی می‌باشد. همچنین، دارای سه دوربین در پشت گوشی (دوربین ۱۲ مگاپیکسل، ۸ مگاپیکسل و ۱۲ مگاپیکسل) می‌باشد. ویژگی این دوربین‌ها:

  • دوربین اول از نوع عریض (Wide) با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/۱.۸، دارای PDAF و لرزشگیر اپتیکال (OIS)
  • دوربین دوم از نوع تله‌فوتو (telephoto)، با رزولوشن ۸ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/۲.۴، فاصله کانونی ۷۶ میلی‌متر و قابلیت زوم سه برابری اپتیکال
  • دوربین سوم از نوع فوق عریض (ultrawide) با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/۲.۲ و زاویه دید ۱۲۳ درجه قابلیت عکاسی HDR قابلیت عکاسی پانوراما (Panorama)

دوربین اصلی گلکسی S21 تفاوت زیادی با گلکسی S21 FE (دوربین‌هایی با رزولوشن ۱۲، ۶۴، ۱۲ مگاپیکسل) ندارد. ویژگی این دوربین‌ها:

  • حسگر اول از نوع عریض (Wide) با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/۱.۸، مجهز به فناوری فوکوس اتوماتیک از نوع PDAF و مجهز به لرزشگیر اپتیکال تصویر (Optical Image Stabilization) و Laser AF 
  • حسگر دوم نوع تله‌فوتو (Telephoto) با رزولوشن ۶۴ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/۲.۰، مجهز به فناوری فوکوس اتوماتیک از نوع PDAF و مجهز به لرزشگیر اپتیکال تصویر (Optical Image Stabilization)، همراه با زوم دوگانه اپتیکال ۳ برابر (۳x Hybrid Optical) و زوم اپتیکال ۱.۱ 
  • حسگر سوم از نوع فوق‌عریض (ultrawide) با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/۲.۲، قابلیت عکاسی پانوراما (Panorama) و همچنین قابلیت عکاسی HDR به‌صورت خودکار

 

گلکسی S21 در تاریکی نور بیشتری را با دوربین فوق‌عریضش جذب می‌کند و عکس‌های روشن‌تری می‌گیرد. دوربین تله‌فوتو گلکسی اس ۲۱ امکان فیلم‌برداری با کیفیت ۸K و نرخ ۲۴ فریم‌  بر ثانیه را ارائه می‌دهد؛ ولی نهایت وضوح دوربین اصلی گلکسی S21 FE معادل ۴K با نرخ ۳۰ تا ۶۰ فریم‌ برثانیه است.

هر دو گوشی در زمینه‌ی عکاسی سلفی نیز کاملاً رضایت بخش هستند.

 

مقایسه دوربین S21 و گلکسی S21 FE

 

مقایسه عملکرد حافظه و باتری S21 و گلکسی S21 FE

از نظر عملکرد، ویژگی‌های گلکسی S21 و گلکسی S21 FE برابر هستند. منظور این است که هر دو گوشی دارای تراشه اختصاصی Exynos 2100 سامسونگ هستند.

گلکسی S21 در دو مدل ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی با رم ۸ گیگابایت دردسترس قرار دارد؛ اما گلکسی S21 FE را می‌توان در مدل‌های ۶ | ۱۲۸، ۸ | ۱۲۸ و ۸ | ۲۵۶ گیگابایت خریداری کرد اما متاسفانه هیچ یک از دو گوشی از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنند.

عمر باتری گلکسی S21 FE بهتر از گلکسی اس ۲۱  هست و یکی از موارد قابل توجه در مقایسه‌ی این دو گوشی می‌باشد.

گلکسی اس ۲۱ معمولی از باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد؛ اما گلکسی اس ۲۱ اف ای به باتری حجیم‌ترِ ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی اتکا دارد.

سری گلکسی اس ۲۱ بدون شارژر فروخته می‌شود؛ زیرا کره‌ای‌ها نیز روند اپل را دنبال کرده‌اند. بااین‌حال، هر دو گوشی حداکثر از شارژ سیمی ۲۵ وات و شارژ بی‌سیم ۱۵ وات پشتیبانی می‌کنند.

جمع‌بندی

با بررسی این دو گوشی متوجه شدیم که گلکسی S21 FE دارای ضعف ناچیزی از دیدگاه طراحی و … هست. با این وجود، قیمت گلکسی S21 بیشتر از گلکسی S21 Fe می‌باشد.

پس، اگر انسان نکته سنجی نیستید و چند درصد روشنایی بیشتر در عکس‌های اولتراواید و تله‌فوتو چندان برایتان مهم نیست، توصیه می‌کنیم که با چند میلیون تومان صرفه‌جویی به‌سراغ گوشی گلکسی S21 FE بروید.

 

نظر شما چیست؟ گلکسی S21 را ترجیح می‌دهید یا S21 FE؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط