جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سیستم عامل اندروید ۱۰ یا Android Q؟

فرشته شاملی
فرشته شاملی
اشتراک گذاری
فهرست مطالب

امتیاز دهید!

میانگین امتیازات: / 5.

امتیاز دهید!

پس از بررسی‌ها مشخص شد که سیستم عامل جدید اندروید دیگر دارای نام نخواهد بود؛ در ابتدا قرار بود که آخرین نسخه از اندروید با نام “Android Q” وارد بازار شود اما پس از آن نام رسمی آن “Android 10” انتخاب شد. یکی از دلایلی که برای تغییر نام انواع دسر و شیرینی‌جات به شماره بیان شده این است که این نام‌ها برای اهالی سایر کشورها هم تلفظ سختی داشتند و هم در برخی از مناطق بی‌معنا بودند اما شماره یا عدد چیزی است که برای سراسر جهان یک مفهوم دارد.

اولین مدل از گوشی‌های همراه که از ویژگی‌ها و تغییرات سیستم عامل جدید اندروید برخوردار می‌شوند، گوشی‌های پیکسل گوگل هستند که البته گفته شده این سیستم عامل برای گوشی‌های، هوآوی، سامسونگ و شیائومی هم قابل نصب خواهد بود اما زمان آن هنوز به‌درستی مشخص نشده است. در اندروید ۱۰، شاهد تغییرات بیشتری نسبت‌به نسخه‌های قبلی این سیستم عامل قوی هستیم. در نسخه‌ی Android 10 بسیاری از مشکلات نسخه‌های قبلی حل شده و سایر موارد ارتقا یافته و یا افزوده شده است.

 

ویژگی‌های Android 10

برخی از ویژگی‌های کاربردی اندروید ۱۰ تقریباً مشابه ios 13 است که ممکن است کار کردن با آن‌ها در ابتدا برای کاربران اندروید کمی سخت باشد اما پس از گذشت چند روز عادی خواهد شد.

 

ممکن است دوست داشته باشید

Focus Mode

یکی از ویژگی‌های جدید اندروید ۱۰، ویژگی Focus Mode است که اگر آن را فعال کنید دیگر از اپلیکیشن‌هایی که دوست ندارید، نوتیفیکیشن دریافت نخواهید کرد که البته با غیرفعال کردن حالت فوکوس مد، دریافت نوتیفیکیشن‌ها به حالت اولیه بازخواهد گشت.

 

امنیت بیشتر اطلاعات شخصی در اندروید ۱۰

در نسخه‌ی جدید از سیستم عامل اندروید شاهد این موضوع خواهیم بود که دسترسی برنامه‌های مختلف به اطلاعات شخصی و حتی بک گراند شما تا حد زیادی محدود خواهد شد. کاربران اندروید می‌توانند با تغییرات اندکی در تنظیمات گوشی‌شان فقط در زمان استفاده از یک برنامه موقعیت‌شان نمایش داده شود و در مواقع دیگر به‌صورت پنهان باقی بمانند. اگر شما اطلاعات خود را تغییر دهید، برنامه‌ها متوجه نخواهند شد و به‌این‌صورت شما قابل ردیابی نخواهید بود. تمامی برنامه‌ها برای نصب شدن نیاز به اجازه شما دارند، برای اتصال به WiFi یا شبکه‌ی بی‌سیم هم نیاز به اجازه‌ی شما هست.

نکته‌ی منفی‌ای که در اندروید ۱۰ وجود دارد این است که بسیاری از ویژگی‌های جدید صرفاً بر روی گوشی‌هایی که با این سیستم عامل به بازار عرضه می‌شوند، قابلیت اجرا دارد و در آپدیت این سیستم عامل قابل اجرا نیستند و قابلیت دسترسی ندارند؛ ویژگی‌هایی نظیر Project Mainline با دسترسی‌ای که دارد، به گوگل اجازه می‌دهد به‌صورت خودکار آپدیت کلیدهای امنیتی را از روی Google Play Store انجام دهد از ویژگی‌هایی است که بر روی تمام گوشی‌های اندرویدی قابل اجرا نیست.

 

دارک تم (Dark Theme)

همان‌‍طور که می‌دانید اپل هم در آخرین ورژن از سیستم عامل خود یعنی ios 13 این ویژگی را با نام Dark Mode قرار داده است. ویژگی Dark Mode یا Dark Theme چند ویژگی دارد، چشم را در محیط‌های کم نور کمتر اذیت می‌کند، فضای گوشی را شیک و خاص می‌کند و در نهایت باعث می‌شود از باتری استفاده‌ی بهینه‌تری شده و عمر آن هم افزایش یابد.

 

لایو کپشن (Live Caption)

ویژگی جالب توجهی که در اندروید ۱۰ وجود دارد لایو کپشن است که با استفاده از آن هرگونه ویدیوی درحال پخش زیرنویس‎دار می‌شود. این ویژگی برای افراد ناشنوا و دارای ضعف شنوایی مناسب بوده و قادر است محتوای گفتاری ویدیو، پادکست یا هر چیز دیگری را به‌صورت نوشتاری دربیاورد. جالب است بدانید که برای بهره بردن از ویژگی لایو کپشن نیازی نیست که گوشی شما حتماً به اینترنت متصل باشد؛ همچنین تفاوتی ندارد که ویدیو از حافظه‌ی داخلی گوشی پخش شود یا از شبکه‌های متفاوت.

ارتقای منوی اشتراک گذاری (Share)

در اندروید ۱۰ منوی اشتراک گذاری کامل‌تر از پیش شده و بهبود یافته است. همچنین سرعت اشتراک گذاری انواع اطلاعات شامل فایل، عکس، ویدیو و … افزایش یافته است و مشکل کندی در ورژن‌های گذشته برطرف شده است.

 

در پایان

اضافه شدن اموجی‌های جنسیتی بیشتر و جدید، پشتیبانی از استریم صدا در سمعک‌های هوشمند، تغییری کوچک در رنگ و ظاهر ربات معروف اندروید از دیگر ویژگی‌های جدید و جزئی سیستم عامل اندروید ۱۰ هستند. همچنین دکمه‌ی بازگشت به عقب در این نسخه حذف شده و با کشیدن صفحه به سمت بالا می‌توانید به صفحه‌ی Home بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط