اطلاعیه مهم پذیرش و تحویل دستگاه ها در اسفندماه ..!

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیدایش کامپیوتر های اپل

علیرضا رضوانپور
علیرضا رضوانپور
اشتراک گذاری
فهرست مطالب

امتیاز دهید!

میانگین امتیازات: / 5.

امتیاز دهید!

تاریخچه کامپیوترهای اپل

Mac مجموعه کامپیوترهای اپل است و می توان آن را قدیمی ترین محصول این شرکت دانست. به عبارتی کامپیوترهای اپل بنیان گذار این شرکت است.نام “Mac” از مکینتاش اصلی گرفته شده است ، که در سال ۱۹۸۴ معرفی شد و همچنین اولین رایانه شخصی برای مردم است که دارای رابط کاربری گرافیکی است. اولین مکینتاش در ۲۴ ژانویه ۱۹۸۴ با قیمت ۲۹۴۵ دلار وارد فروشگاه ها شد.

پیدایش کامپیوتر های اپلدر تمام این سال ها ، اپل مدل های مختلف مک را ارائه کرده است ، از رایانه های رومیزی گرفته تا لپ تاپ ها و ماشین های برج حرفه ای، مجموعه فعلی شامل MacBook Air ، MacBook Pro ، Mac mini ، iMac و Mac Pro است. با این وجود ، دیگر مدل های مک نیز متوقف شده اند ، مانند eMac ، MacBook و iMac Pro.

تاریخچه مک های مدرن در سال ۱۹۹۸ آغاز شد ، یک سال پس از بازگشت استیو جابز به اپل. اپل در آن زمان ده ها کامپیوتر مکینتاش داشت ، اما استیو تصمیم گرفت در کل مجموعه تجدید نظر کند. در سال ۱۹۹۸ ، اپل iMac G3 را معرفی کرد ، که فلاپی دیسک و پورت های سریال را به نفع اتصالات USB حذف کرد.

برخلاف مکینتاش ، اولین iMac یک موفقیت بزرگ محسوب می شد ، نه تنها به دلیل فناوری بلکه برای طراحی منحصر به فرد آن با پلاستیک شفاف رنگارنگ. اپل به سرعت مجموعه Mac را با سایر مدلها گسترش داد ، که شامل iBook و PowerBook (که به MacBook و MacBook Pro تبدیل شدند) و PowerMac ، که اکنون Mac Pro است.

سیستم عامل مک

سیستم عامل مکآنچه Mac را متمایز می کند سیستم عامل macOS است که از زمان معرفی اولین مکینتاش نیز سابقه طولانی داشته است. این سیستم عامل که در ابتدا Mac OS نامیده می شد ، با بازگشت استیو جابز به اپل بازسازی شد.

ممکن است دوست داشته باشید

اولین نسخه Mac OS X در ۲۴ مارس ۲۰۰۱ با رابط کاربری جدید منتشر شد که هنوز در نسخه های فعلی macOS به طرق مختلف وجود دارد. سیستم عامل رومیزی اپل دارای بسیاری از برنامه های رایگان مانند Pages ، Keynote ، Numbers ، iMovie و GarageBand است.

با macOS ، کاربران همچنین می توانند به ادغام عمیق با سایر دستگاه های اپل دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال ، می توانید به تماس ها پاسخ دهید و با استفاده از Mac خود از iPhone خود پیام ارسال کنید. Handoff به شما امکان می دهد از یک دستگاه به دستگاه دیگر بروید و از جایی که کار را متوقف کرده اید حرکت کنید. کاربران اپل واچ می توانند قفل رایانه خود را بدون وارد کردن رمز عبور باز کنند ، و حتی می توانید بین دستگاه ها کپی و جایگذاری کنید.

سیستم عامل رومیزی اپل نیز با خدمات ارائه شده توسط شرکت مانند iCloud ، Apple Music و +Apple TVادغام شده است.

نسخه فعلی macOS 11 Big Sur است که دارای طراحی تازه با شفافیت و شادابی بیشتر و همچنین ویژگی هایی مانند مرکز کنترل و ابزارک های جدید است. Big Sur همچنین کنترل های حریم خصوصی بیشتری به Safari و جلوه های پیام رسانی به iMessage اضافه کرده است. این نسخه از macOS به رایانه Mac نیاز دارد که در سال ۲۰۱۳ یا بالاتر معرفی شد.

macOS Monterey (نسخه ۱۲.۰) در WWDC 2021 به عنوان جانشین macOS Big Sur اعلام شد. به روزرسانی امسال ، که پاییز امسال برای کاربران در دسترس قرار می گیرد ، Universal Control ، Safari بازطراحی شده ، حالت تمرکز برای اعلان ها و موارد دیگر را به ارمغان می آورد.تاریخ انتشار این سیستم عامل ۳ آبان در کنفرانس اخیر اپل اعلام شده است.

تغییرات در معماری تراشه های سیلیکون اپل

تراشه های اپلMac سه تغییر معماری عمده در تاریخ خود داشته است. اولین رایانه های اپل از پردازنده های موتورولا استفاده می شد ، اما این شرکت تصمیم گرفت در سال ۱۹۹۴ به پلت فرم جدید PowerPC مهاجرت کند. در حالی که این امر در آن زمان مزایایی را به همراه داشت ، پردازنده های PowerPC آن چیزی را که اپل انتظار داشت ارائه نمی داد.در سال ۲۰۰۵ بود که اپل انتقال از PowerPC به اینتل را تأیید کرد. پردازنده های اینتل سریعتر و کارآمدتر از PowerPC شده بودند ، که توسعه رایانه های Mac جدید قدرتمندتر و همچنین فشرده تر را امکان پذیر کرد. به توسعه دهندگان اجازه داده شده است تا به یک Developer Transition Kit با سیستم عامل Mac OS X Tiger و Intel Pentium 4 دسترسی پیدا کنند تا برنامه های خود را قبل از شروع انتقال به روز کنند.

اپل اعلام کرد که این انتقال در ژوئن ۲۰۰۶ آغاز می شود و تا پایان سال ۲۰۰۷ به پایان می رسد. با این حال ، انتقال به اینتل در آگوست ۲۰۰۶ هنگامی که این شرکت PowerMac را با Intel Mac Pro جدید جایگزین کرد ، به طور کامل تکمیل شد.

با گذشت سالها ، اپل بار دیگر نیاز به پردازنده های قوی تر و کارآمدتری برای رایانه های خود احساس کرد. این بار ، این شرکت در حال کار روی تراشه های مخصوص خود برای iPhone و iPad بود. در ژوئن ۲۰۲۰ ، اپل تأیید کرد که معماری Mac را تغییر می دهد ، اکنون از Intel به تراشه های ARM ، که Apple Silicon نامیده می شوند.

اپل مک مینی DTK را با تراشه A12Z Bionic مشابه آیپد پرو ۲۰۲۰ ارائه داد. به این ترتیب توسعه دهندگان می توانند برنامه های خود را قبل از انتقال بار دیگر به روز کنند. معماری ARM تراشه های سیلیکون اپل علاوه بر قدرت بیشتر و صرفه جویی در مصرف انرژی ، مکینتاش را قادر می سازد تا برای اولین بار برنامه های iOS را اجرا کند.

سی پی یو های جدید اپلقبل از وارد شدن به سری جدید مک بوک پرو ، اپل با رونمایی از نسل بعدی تراشه های سیلیکون اپل ،که M1 Pro و M1 Max نامیده می شود ، از دو نسخه جدید تراشه M1 رونمایی کرد که اولین بار در سال گذشته در مک بوک پرو ۱۳ اینچی ، مک مینی و مک بوک ایر معرفی شد.

در ابتدا ، اپل می گوید پردازنده جدید M1 Pro تا ۷۰ درصد سریعتر از M1 است. از یک طراحی ۱۰ هسته ای با هشت هسته با عملکرد بالا و دو هسته با کارایی بالا استفاده می کند. برای گرافیک ، M1 Pro دارای GPU تا ۱۶ هسته است که تا ۲ برابر سریعتر از M1 است.

از نظر پیکربندی ، M1 Pro می تواند با حداکثر ۳۲ گیگابایت رم ساخته شود ، در حالی که در مدلهای مک M1 ،گیگابایت ۱۶ محدودیت فعلی وجود دارد. M1 Pro می تواند تا دو نمایشگر خارجی با رزولوشن ۶K تا ۶۰ هرتز را هدایت کند.

در مرحله بعد ، M1 Max چیزی است که اپل آن را “قوی ترین تراشه جهان برای نوت بوک حرفه ای” می نامد. M1 Max دارای CPU قدرتمند ۱۰ هسته ای M1 Pro است که با GPU 32 هسته ای عظیم همراه شده و حداکثر ۴ برابر عملکرد گرافیکی سریع تری نسبت به M1 دارد. M1 Max را می توان با حداکثر ۶۴ گیگابایت رم پیکربندی کرد.

M1 Max می تواند تا سه صفحه نمایش خارجی با رزولوشن ۶k و یک نمایشگر خارجی دیگر با رزولوشن ۴k تا ۶۰GHz با بیش از یک میلیارد رنگ را هدایت کند.

ترکیب فعلی مک

محصولات اپلاپل در حال حاضر انواع رایانه های Mac را می فروشد که شامل MacBooks ، Mac mini ، iMac و Mac Pro است. در حالی که برخی از مک ها قبلاً با تراشه سیلیکون اپل به روز شده اند ، برخی دیگر با پردازنده های اینتل باقی مانده اند.

مک بوک ایر

مک بوک ایر Mac book airMacBook Air مقرون به صرفه ترین لپ تاپ اپل است و به دلیل طراحی سبک و جمع و جور آن محبوبیت زیادی پیدا کرده است. مجهز به تراشه M1 است و با ۸ یا ۱۶ گیگابایت رم ارائه می شود ، به علاوه دارای صفحه نمایش ۱۳ اینچی Retina و Touch ID است.

برخلاف MacBook Pro ، MacBook Air دارای صفحه کلید Magic با کلیدهای عملکردی و بدون نوار لمسی است. این لپ تاپ تنها دارای دو پورت USB-C سازگار با Thunderbolt 3 و جک هدفون است. شروع قیمت ها در ایالات متحده از ۹۹۹ دلار است. در رنگهای نقره ای ، خاکستری فضایی و طلایی عرضه می شود.

اپل جدیدترین نسل MacBook Air را در نوامبر ۲۰۲۰ معرفی کرد و هیچ شایعه ای مبنی بر ارتقاء چشمگیر آن در سال ۲۰۲۱ وجود ندارد. شایان ذکر است که این لپ تاپ به دلیل کارایی بالای تراشه M1 طرفداران ندارد ، که عملکرد فوق العاده ای را نیز درلحظه ارائه  می دهد. در مقایسه با مک بوک ایر قبلی با پردازنده اینتل.

مک بوک پرو

مک بوک پرو Mac Book proدر حال حاضر سه نسخه مختلف از مک بوک پرو وجود دارد که عبارتند از مک بوک پرو ۱۳ اینچی با M1 ، مک بوک پرو ۱۳ اینچی با اینتل و مک بوک پرو ۱۶ اینچی با اینتل. هر سه مدل دارای صفحه نمایش Retina ، Touch ID و صفحه کلید Magic با نوار لمسی هستند.

مک بوک پرو مبتدی با M1 از نظر عملکرد بر سایر مدل های دارای پردازنده اینتل غلبه می کند ، اما محدودیت هایی دارد. مدلهای M1 از چندین صفحه نمایش خارجی پشتیبانی نمی کنند و فقط دارای دو اتصال USB-C/Thunderbolt 3 و جک هدفون هستند ، در حالی که مدلهای اینتل دارای چهار پورت USB-C هستند.

اپل با جمع بندی رویداد Unleashed ، رسماً نسل جدید مک بوک پرو جدید خود را با پردازنده های M1 Pro و M1 Max معرفی کرد.

مک بوک پرو 2021 Mac Book pro 2021مجموعه جدید مک بوک پرو در دو نوع ۱۴ و ۱۶ اینچی در دسترس است. در کناره ها ، سه درگاه Thunderbolt 4 و همچنین یک درگاه HDMI ، یک درگاه کارت SD و بله ، اتصال۳ MagSafe برای شارژ را خواهید یافت. نوار لمسی نیز به نفع کلیدهای عملکرد سنتی برای مواردی مانند روشنایی ، پخش رسانه ، میزان صدا و موارد دیگر حذف شده است.

فناوری نمایش MacBook Pro جدید بسیار چشمگیر است. هر دو پیکربندی ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی از فناوری mini-LED برای حداکثر ۱۰۰۰ نیت روشنایی پایدار و تمام صفحه و حداکثر ۱۶۰۰ نیت از حداکثر روشنایی برای محتوای HDR استفاده می کنند. اپل همچنین برای اولین بار فناوری نمایش ProMotion خود را به مک ارائه می دهد.

این بدان معناست که مدلهای جدید مک بوک پرو دارای نرخ تجدید صفحه تا ۱۲۰ هرتز هستند تا رابط کارها ، کارها و انیمیشنها بسیار روانتر از قبل شوند. این همان فناوری است که ماه گذشته در iPhone 13 Pro و چندین سال پیش در iPad Pro عرضه شد.

هر دو مدل دارای صفحه نمایش بزرگتری نسبت به نسل قبلی هستند. مک بوک پرو ۱۶ اینچی دارای صفحه نمایش ۱۶.۲ اینچی با ۷.۷ میلیون پیکسل است که بیشترین نوت بوک مک است. و مدل ۱۴ اینچی فضای بیشتری نسبت به قبل به کاربران می دهد ، با ۱۴.۲ اینچ مساحت فعال و در مجموع ۵.۹ میلیون پیکسل.

و بله ، یک بریدگی در بالای صفحه نمایش MacBook Pro مشابه iPhone وجود دارد. در این بریدگی دوربین قرار دارد که اکنون با رزولوشن ۱۰۸۰p عرضه می شود. بریدگی چیزی است که به اپل اجازه می دهد حاشیه های صفحه نمایش را حتی کوچکتر از قبل کند.

از نظر مشخصات ، MacBook Pro 14 اینچی را می توان با پردازنده M1 Pro یا پردازنده M1 Max اپل ، حداکثر ۳۲ گیگابایت رم و حداکثر ۸ ترابایت حافظه SSD پیکربندی کرد. مدل ۱۶ اینچی را می توان با M1 Pro یا پردازنده M1 Max و حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه یکپارچه ، به علاوه تا ۸ ترابایت حافظه SSD پیکربندی کرد.

مک بوک های جدید از امروز در وب سایت اپل قابل سفارش هستند و اولین سفارشات برای مشتریان و سه شنبه هفته آینده به فروشگاه های اپل می رسد.

مک مینی

مک مینی Mac miniمک مینی ارزان ترین مک است که در حال حاضر موجود است زیرا اساساً یک دسکتاپ بدون صفحه نمایش داخلی یا سایر لوازم جانبی است. نسل فعلی در نوامبر سال گذشته با تراشه M1 و قیمت اولیه ۶۹۹ دلار در ایالات متحده معرفی شد.

این دستگاه دارای یک پورت اترنت ، دو پورت USB-C/Thunderbolt 3 ، HDMI 2.0 ، دو پورت USB-A و جک هدفون است. به لطف پورت HDMI 2.0 ، Mac mini تنها مک M1 است که از چندین صفحه نمایش خارجی پشتیبانی می کند. این تنها مک M1 با پورت های USB-A معمولی است.

نسخه M1 با ۸ یا ۱۶ گیگابایت رم ارائه می شود ، اما اپل هنوز نسخه اینتل را ارائه می دهد که می تواند تا ۶۴ گیگابایت رم پیکربندی شود. M1 Mac mini فقط در رنگ نقره ای موجود است ، در حالی که مدل اینتل فقط در رنگ خاکستری فضایی موجود است. هیچ شایعه ای در مورد نسل جدید مک مینی به زودی وجود ندارد.

iMac

iMac کامپیوترهای رو میزیiMac رایج ترین رایانه رومیزی اپل با ساختاری همه کاره است. این محصول دارای صفحه نمایش ۴.۵K در نسخه ۲۴ اینچی و صفحه نمایش ۵K در نسخه ۲۷ اینچی است. در عین حال ، اپل هنوز یک iMac سطح اول با صفحه نمایش معمولی ۱۰۸۰p می فروشد.

iMac 24 اینچی اولین iMac مجهز به تراشه M1 است ، همانند Mac mini ، MacBook Air و MacBook Pro. این امر به اپل اجازه داد تا مدلی کاملاً بازطراحی شده با طراحی باریک تر را معرفی کند که در هفت رنگ جدید نیز عرضه می شود. مشتریان می توانند iMac جدید ۲۴ اینچی را با حداکثر ۱۶ گیگابایت رم و ۲ ترابایت فضای ذخیره سازی سفارشی کنند.

این شرکت همچنان iMac 27 اینچی را با پردازنده های نسل دهم اینتل به فروش می رساند. در عین حال ، هنوز نسخه ابتدایی iMac با صفحه نمایش ۲۱.۵ اینچی ۱۰۸۰p وجود دارد.

اپل iMac را با Magic Mouse و Magic Keyboard و کابل Lightning برای شارژ لوازم جانبی عرضه می کند. قیمت ها در ایالات متحده از ۱۰۹۹ دلار برای مدل ۲۱.۵ اینچی ۱۰۸۰p و ۱۲۹۹ دلار برای مدل ۲۴ اینچی بازطراحی شده با M1 شروع می شود. قیمت iMac 5K 27 اینچی از ۱۷۹۹ دلار آغاز می شود.

مک پرو

کامپیوترهای رومیزی پر قدرت اپل MacMac Pro رایانه ای است که برای کاربران حرفه ای ساخته شده است و به سخت افزار فوق العاده قوی وابسته هستند. در نسخه های برج و رک موجود است ، طراحی کاملاً مدولار دارد. این بدان معناست که کاربران می توانند RAM ، SSD ، GPU و سایر اجزای داخلی را جایگزین کنند.

به طور پیش فرض ، دارای چهار پورت USB-C/Thunderbolt 3 ، دو پورت USB-A و دو پورت اترنت ۱۰ گیگابایتی است. با این حال ، پورت ها را می توان با استفاده از اسلات PCI Express افزایش داد. اپل همچنین کامپیوتر را با ماوس جادویی و صفحه کلید جادویی ارسال می کند ، اما مجهز به مانیتور خارجی نیست.

همه مدل ها دارای پردازنده Intel Xeon W هستند که قدرتمندترین پردازنده های ارائه شده توسط اینتل هستند. مصرف کنندگان می توانند Mac Pro را با پردازنده حداکثر ۲۸ هسته ای ، ۱.۵ ترابایت RAM و ۸ ترابایت حافظه SSD پیکربندی کنند. اپل علاوه بر پشتیبانی از چندین پردازنده گرافیکی اختصاصی ، کارت Afterburner را نیز ارائه می دهد – که رمزگشایی ویدیوهای ProRes را تسریع می کند.تراشه های M1 کامپیوترهای اپل

این شرکت اخیراً Mac Pro را با ماژول های کارت گرافیک جدیدی که شامل Radeon Pro W6800X و Radeon Pro W6900X است ، به روز کرد.

قیمت مک پرو در ایالات متحده از ۵۹۹۹ دلار شروع می شود. شایعات حاکی از آن است که اپل مک پرو کوچکتر با تراشه سیلیکون اپل را در سال ۲۰۲۲ معرفی می کند ، در حالی که نسخه اینتل برای مدت بیشتری در دسترس خواهد بود.

 

گارانتی به تنهایی کافی نیست!

 

گارانتی تنها ایرادات خودبه‌خودی و کارخانه‌ای دستگاه شما را شامل می‌شود اما با ضمانت تکمیلی طلایی آروند، خیال خود را علاوه‌بر موارد گارانتی، در مقابل حوادث و صدمات اتفاقی که توسط فرد هم ممکن است برای دستگاه اتفاق بیافتد نیز آسوده می‌کنید.

همچنین با خرید محصول با گارانتی آروند وارد باشگاه مشتریان شده و از مزایا و هدایای ویژه‌ی ما نیز بهره‌مند خواهید شد.

درخواست تعمیرات تخصصی اپل و مایکروسافت

خرید محصولات با گارانتی آروند به صورت مستقیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط