اطلاعیه مهم پذیرش و تحویل دستگاه ها در اسفندماه ..!

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • خانه
  • »
  • اخبار
  • »
  • همه آنچه درباره گوشی‌ تاشو گوگل Pixel Fold می‌دانیم

همه آنچه درباره گوشی‌ تاشو گوگل Pixel Fold می‌دانیم

عاطفه نبیان
عاطفه نبیان
اشتراک گذاری
فهرست مطالب

امتیاز دهید!

میانگین امتیازات: / 5.

امتیاز دهید!

برخلاف آنچه که اغلب افراد پیش‌بینی کرده بودند، گوگل گوشی پیکسل فولد را در رویداد مربوط به معرفی سری Pixel 7 معرفی نکرد. البته گوگل مدت زیادی است که به دنبال ساخت گوشی‌های با نمایشگر تاشو است. اما اولین بار، در سال ۲۰۱۹ با دادن این خبر به رسانه آمریکایی CNET، آن را تأیید کرد. هنوز هم جزئیات زیادی درباره شکل ظاهری و یا سیستم سخت افزار و نرم افزار این گوشی وجود ندارد. اما برخی از مشخصات آن را می‌توان بر اساس شایعات بررسی کرد. در ادامه این مطلب، هر آنچه را که درباره گوشی‌ تاشو گوگل Pixel Fold می‌دانیم، با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

گوشی‌ گوگل Pixel Fold؛ از شکل ظاهری تا نامگذاری

اگرچه اغلب ما این محصول جدید را با نام “Pixel Fold” می‌شناسیم، اما این نام هنوز تایید نشده است. یک گزارش منتشر شده از ۹to5Google می‌گوید که ممکن است گوگل برای تمایز این محصول با Galaxy Z Fold سامسونگ، نام آن را به Pixel Notepad تغییر دهد. یکی دیگر از نام‌هایی که ممکن است گوگل برای این گوشی در نظر بگیرد، “Logbook” است. بهرحال تا تأیید نهایی اخبار توسط گوگل، ما این گوشی را با همان نام پیکسل فولد می‌شناسیم. 

از آنجایی که این گوشی جدید یکی از محصولات کمپانی گوگل است، جای تعجب نیست که ویژگی‌های ظاهری و طراحی آن مدت‌ها قبل از عرضه رسمی مشخص شود. یکی از اولین مواردی که طراحی یک گوشی جدید با نمایشگر تاشو را تأیید کرد، انیمیشن به نمایش درآمده در Android 12L بود که یک گوشی تاشو را به تصویر می‌کشد و به نظر می‌رسد که همان محصول جدید گوگل است. 

یکی دیگر از منابعی که می‌توان پیش‌بینی‌های نسبتاً دقیقی از ویژگی‌های ظاهری گوگل پیکسل فولد داشت، رندرها هستند. در نوامبر ۲۰۲۲، آقای جان پروسر از رسانه Front Page Tech رندرهای غیررسمی از طراحی این گوشی عرضه کرد. این طراحی‌ها تا حدی ثابت می‌کند که این گوشی به دلیل شباهت‌های ظاهری، در این نسل فعلی از طراحی‌های گوگل عرضه خواهد شد. 

گوشی‌ گوگل Pixel Fold؛ از شکل ظاهری تا نامگذاری

ممکن است دوست داشته باشید

مشخصات ظاهری گوشی گوگل پیکسل فولد

پیش‌بینی شکل ظاهری گوشی Pixel Fold احتمالاً ساده‌تر از چیزی است که بتوانید تصور کنید. این گوشی طبق نظر اغلب افراد نام آشنا در این زمینه، ظاهری نسبتاً مشابه Pixel 7 خواهد داشت. یعنی باید انتظار یک پنل پشتی شیشه‌ای براق، نوار دوربین براق، و حفره دوربین در مرکز روی نمایشگر جلویی را داشته باشیم. در واقع، تنها تفاوت آشکار پیکسل ۷ اولترا و پیکسل فولد، نبود نوار دوربین لبه به لبه است. در این گوشی، نواری که دوربین‌ها روی آن قرار می‌گیرند تا لبه گوشی ادامه پیدا نکرده است.  

پس از باز کردن گوشی از قسمت تاشو، یک نمایشگر بزرگ خواهید داشت. اگر تا بحال از گوشی گلکسی زد فولد ۴ استفاده کرده باشید، احتمالاً حاشیه‌های پهن اطراف نمایشگر که به وضوح نسبت به آنچه در سامسونگ می‌بینیم بزرگ‌تر است، شما را ناامید می‌کند. البته این طراحی فضای کافی برای قرارگیر دوربین سلفی ایجاد می‌کند. 

در قسمت لولای تاشو، از قابلیت لولای اشکی (teardrop hinge) استفاده می‌کند که مشابه آن را در طراحی سری Find N گوشی‌های Oppo دیده‌ایم. این سبک طراحی با آنچه در هر چهار نسل Z Fold استفاده شده، تفاوت دارد. اما احتمالاً سامسونگ نیز در Galaxy Z Fold 5 از این طراحی استفاده خواهد کرد. با استفاده از این سبک طراحی تاشو، در حین بستن گوشی هیچ شکافی بین دو بخش نمایشگر وجود ندارد. به احتمال زیاد، حسگر اثر انگشت در کناره گوشی و روی دکمه پاور قرار می‌گیرد و دیگر از حسگرهای نوری روی صفحه جلوی گوشی استفاده نمی‌شود. 

گوشی‌ گوگل Pixel Fold؛ مشخصات نمایشگر و دوربین

بیش از یک سال پس از آن که اولین شایعات درباره پیکسل فولد شنیده شد، اطلاعات اولیه و برخی مشخصات آن به صورت آنلاین منتشر شده است. توسعه دهنده و افشاگر، Kuba Wojciechowski توانسته اندازه‌های دقیق نمایشگر این گوشی را با ابعاد ۱۲۳×۱۴۸ میلی‌متر و با وضوح تصویر ۱۸۴۰×۲۲۰۸ پیکسل مشخص کند. البته هنوز مشخص نیست که نمایشگر استفاده شده در آن، از نوع ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز است. انتظار می‌رود که درجه روشنایی صفحه به ۸۰۰ نیت و در حالت حداکثری به ۱۲۰۰ نیت برسد. 

همچنین ابعاد دستگاه در حالت باز نیز توسط Onleaks مشخص شده و این گوشی در حالت باز بودن کامل، ابعادی ۵۸.۷*۵.۷*۱۳۹.۷ میلی‌متری دارد. با این ابعاد، گوشی پیکسل فولد حدود نیم میلی‌متر نسب به گلکسی زد فولد ۴ سامسونگ نازک‌تر است. همچنین به احتمال زیاد وزن دستگاه نسبت به گوشی سامسونگ بیشتر خواهد بود. هنوز اطلاعات زیادی درباره سیستم سخت افزار داخلی در دسترس نیست اما طبق برخی اطلاعات فاش شده، احتمالاً Google Pixel Fold همان ارتقا Tensor G2 را دریافت کند. 

گوشی‌ گوگل Pixel Fold؛ مشخصات نمایشگر و دوربین

برخی از اطلاعات درز شده از گوگل نیز نشان می‌دهد که این گوشی پیکسل فولد احتمالاً با یک سنسور اصلی ۱۲.۲ مگاپیکسلی Sony IMX363 و دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی IMX386 ، مشابه گوشی پیکسل ۵ عرضه خواهد شد. البته از زمان انتشار این اطلاعات حدود ۱ سال می‌گذرد و انتظار می‌رود که گوگل تغییراتی را در این بخش ایجاد کرده باشد. برخی شایعات جدیدتر بیان می‌کند که در این گوشی از یک لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسلی IMX 787 سونی و لنز تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی سامسونگ S5K3J1 برای سوژه های دور استفاده می‌کند. به نظر می رسد سنسور اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی IMX386 به همراه دوربین جلویی ۸ مگاپیکسلی IMX355 سونی نیز در این مجموعه حضور داشته باشند.

گوشی‌ تاشو گوگل Pixel Fold؛ سیستم نرم افزاری

برخلاف آنچه که مدت‌ها انتظار می‌رفت که گوگل در پیکسل فولد از سیستم عامل اندروید ۱۲ استفاده کند، اما احتمالاً این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۳ عرضه خواهد شد. سیستم نرم افزاری Android 13 مبتنی بر Android 12L است که همه چیز را از Android 12 دریافت کرده با این تفاوت که APIها و سایر پیشرفت‌ها را اضافه کرده است. این تغییرات به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا در صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر، بهتر کار کنند. به عبارت دیگر، ۱۲L امکان تنظیم پویا و دینامیک برنامه‌ها با تغییر اندازه صفحه نمایش را ساده‌تر می‌کند. به این ترتیب، گوشی تجربه وظایف چندگانه و تقسیم بهتر صفحه را به بهترین شکل ارائه می‌دهد. 

همچنین در Android 12L یک نوار وظیفه (Taskbar) برای گوشی‌های تاشو و تبلت‌ها به سیستم عامل اضافه شده که کاربران می‌توانند از آن برای انجام همزمان وظایف مختلف و دسترسی آسان تر به برنامه‌ها در صفحه نمایش بزرگ‌تر استفاده کنند. این روند در سیستم عامل Android 13 بیشتر اصلاح شده است. مانند سایر بخش‌های نرم‌افزای، حتی صفحه کلید گوگل نیز با تغییراتی سازگار با صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر و تاشو همراه است. شواهدی که در تنظیمات Gboard وجود دارد نشان می‌دهد که گوگل یک ترکیب قالب برای دستگاه‌هایی مانند Galaxy Z Fold 4، یا احتمالاً پیکسل فولد، را طراحی کرده است. 

تاریخ عرضه و قیمت گوشی‌ گوگل Pixel Fold

این که گوشی Pixel Fold دقیقاً در چه زمانی عرضه می‌شود، حقیقتاً دشوار است. البته برخی شایعات برگرفته از گزارش‌های جان پروسر وجود دارد که احتمالاً عرضه گوشی در ماه می ۲۰۲۳ اتفاق می‌افتد. گزارش دیگری که توسط The Elec منتشر شده نشان می‌دهد که عرضه احتمالی این گوشی در پاییز امسال و همزمان با معرفی سری پیکسل ۸ خواهد بود. برخی دیگر نیز معتقدند که این گوشی همراه با Pixel 7a در ماه ژوئن عرضه و معرفی می‌شود. 

درباره قیمت‌گذاری نیز شایعات متعددی وجود دارد. برخی معتقدند که قیمت احتمالی گوشی پیکسل فولد بین ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار خواهد بود. این در حالی است که عده دیگری قیمت گوشی را بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند. به احتمال زیاد، عرضه این گوشی منجر به کاهش قیمت چند صد دلاری گوشی گلکسی زد فولد ۴ سامسونگ خواهد شد. 

تاریخ عرضه و قیمت گوشی‌ گوگل Pixel Fold

جمع‌بندی نهایی

گوشی جدید گوگل پیکسل فولد مدتی است که بر سر زبان‌ها افتاده و بیشتر افرادی که طرفدار اخبار تکنولوژی و به‌طور خاص طرفدار گوشی‌های تاشو هستند، منتظر رونمایی از آن بوده‌اند. همه آنچه که درباره ویژگی‌های ظاهری و یا قابلیت‌های فنی این گوشی وجود دارد، تنها در حد شایعه بوده و هیچ یکی از اخبار و پیش‌بینی‌ها به شکل رسمی تأیید نشده‌اند. اما به هر حال، برخی پیش‌بینی‌های نسبتاً دقیقی درباره این گوشی وجود دارد که در این مطلب با هم بررسی کردیم. اطلاعات دقیق‌تر را تنها پس از عرضه و معرفی رسمی گوشی‌ تاشو گوگل Pixel Fold می‌توان بررسی کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط