اطلاعیه مهم پذیرش و تحویل دستگاه ها در اسفندماه ..!

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مروری بر iOS 17 و ویژگی‌هایش

سیستم‌عامل iOS 17 و قابلیت‌هایی که ممکن است داشته باشد.

سیستم‌عامل iOS 17 هم به مانند ورژن‌های قبلیش آپدیت خواهد شد که باتوجه به اخبار شامل بازطراحی Control Center، بهبود برنامه و اپلیکیشن Journaling، بهبود قابلیت Dynamic Island، تغییر ویجت‌ها، بهبود جستجوی سیستمی و Spotlight، به‌روزرسانی‌های برنامه سلامتی و Lock Screen، قابلیت سفارشی‌سازی‌های موزیک اپل و... است.

عاطفه نبیان
عاطفه نبیان
اشتراک گذاری
فهرست مطالب

امتیاز دهید!

میانگین امتیازات: / 5.

امتیاز دهید!

از رونمایی سیستم‌عامل iOS 17 در تاریخ ۱۵ خرداد، یا همان ۵ ژوئن هنوز مدتی دور هستیم. به دلیل اینکه هم شرکت اپل در حال کار بر روی این سیستم‌عامل است، مقدار کمی از اطلاعات در مورد آن موجود است. بااین‌حال ما  مروری بر iOS 17 و ویژگی‌هایش می‌کنیم،اگرچه ممکن است این اطلاعات فقط شایعه‌ای از این سیستم‌عامل باشد.

گزارش مارک گورمن و منابع دیگر

بر اساس گزارش مارک گورمن از بلومبرگ، iOS 17  شامل برخی از “پر درخواست‌ترین ویژگی‌ها” است که کاربران به دنبال آن هستند. به‌همین‌دلیل این به‌روزرسانی ممکن است مهم‌تر از آنچه که در ابتدا فکر می‌کردیم، باشد. منابع قابل اطمینان دیگری هم از ویژگی‌های قابل انتظار مانند به‌روزرسانی Control Center، ویجت‌های فعال، Dynamic Island بازسازی‌شده و موارد دیگر صحبت کرده‌اند.

ویژگی‌های iOS 17

اولین هدف اپل برای iOS 17، به‌روزرسانی بهبود کارایی و رفع باگ‌ها است، اما اکنون چندین “ویژگی خوب” در آن شامل خواهد شد. بااین‌حال، در مقابل iOS 16 که بازسازی Lock Screen آن را دیده بودیم، iOS 17 این ویژگی وقابلیت اصلی “tentpole feature” خود را نخواهد داشت. زیرا اپل بسیاری از منابع خود را برای توسعه سیستم‌عامل xrOS طراحی‌شده برای استفاده در هدست AR/VR متمرکز کرده است. اپل همچنان قصد دارد باگ‌های مهم را رفع کرده و عملکرد را بهبود بخشد، اما برخی ویژگی‌های جذاب نیز وجود دارند.

قابلیت Control Center

به گفته یک منبع که در گذشته برنامه‌های اپل را به درستی پیش‌بینی کرده است، iOS 17 ممکن است شامل تغییرات “عمده” در کنترل مرکز داخلی باشد.

انتظار می‌رود که Control Center بازطراحی‌شده، یکی از تغییرات برجسته برای iOS 17 باشد. بااین‌حال، در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد تغییرات خاصی که در حال پیشرفت هستند، به جز “رابط کاربری” و “سفارشی‌سازی”، در دسترس نیست.

ممکن است دوست داشته باشید

البته خوب است که بدانید، ویژگی Control Center از زمان معرفی iOS 11 در سال ۲۰۱۷، به‌روزرسانی معتبری ندیده‌است.

برای خرید آیفون و دیگر محصولات اپل با گارانتی ۱۸ ماهه کلیک کنید. 

برنامه و اپلیکیشن Journaling

اپ نوشتن یا “Journaling App” شرکت اپل در حال بهبود و توسعه است. این اپلیکیشن به کاربران امکان ثبت و ردیابی فعالیت‌ها و افکار خود را از طریق یک گزارش روزانه فراهم می‌کند. به گفته وال استریت جورنال، اپلیکیشن Journaling برای تعیین یک روز معمولی کاربر، از رفتار کاربر استفاده می‌کند. منظور از رفتار کاربر، بررسی میزان زمانی است که در خانه سپری می‌شود و یا اینکه چیزی خارج از روال روزانه بوده یا نه.

همچنین این اپ علاوه‌بر ارائه‌ی موضوعاتی که کاربر احتمالا بخواهد بنویسد را پیشنهاد می‌دهد، دوستانی هم که در نزدیکی هستند را شناسایی می‌کند. این اپ قادر خواهد بود با پیام‌های متنی و تماس‌های تلفنی یکپارچه شود؛ اما تمامی داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل روزانه روی دستگاه انجام می‌شود. این اپلیکیشن ممکن است با iOS 17 معرفی شود.

 iOS 17 و بهبود برنامه و اپلیکیشن Journaling

قابلیت Dynamic Island در iOS 17

گفته شده که اپل در حال بهبود دادن جزیره پویا است تا بتواند “کارهای بیشتری را انجام دهد”. باتوجه به شایعات، بخش بازاریابی اپل به تیم توسعه فشار می‌آورد تا قابلیت‌های بیشتری به جزیره پویا اضافه کنند، زیرا مدل‌های ارزان‌قیمت‌تری از iPhone 15 ویژگی Dynamic Island را پشتیبانی می‌کنند.

به عنوان مثال، رابط Siri روی صفحه‌نمایش Dynamic Island یکپارچه می‌شود و این باعث می‌شود تا پنجره پرشده به صورت کامل مشاهده شود و بدون دایره سیری کنونی باشد که روی صفحه نمایش نمایش داده‌می‌شود.

برای تعمیرات آیفون با ضمانت توسط تکنسین‌های مجرب آروند کلیک کنید.

ابزارک و ویجت‌های فعال

بر اساس گفته‌ها، اپل “Active Widgets” را برای صفحه اصلی و نمایش امروز در iPhone در حال تست است. اما هیچ وقت “تأیید شده نیست”. بااین‌حال اگر پیاده‌سازی شود، ویجت‌های فعال می‌توانند شامل دکمه‌های یک کلیک، اسلایدر و… باشند که هدف آن این است که ویجت‌ها پویا و تعاملی‌تر باشند.

بهبود جستجوی سیستمی و Spotlight در iOS 17

تغییرات مهمی در عملکرد جستجوی سیستمی و Spotlight اعمال خواهد شد، اما جزئیاتی در دسترس نیست.

به‌روزرسانی‌های برنامه سلامتی (Health App)

اپل در حال گسترش برنامه سلامتی به آیپد است، که این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا برنامه را هم در آیفون و هم در آیپد استفاده کنند.

قابلیت استفاده از برنامه سلامت در آیفون و آیپد در سیستم‌عامل جدید iOS 17

همچنین برنامه سلامتی حاوی تابع ردیابی خلق‌و‌خوی کاربران خواهد بود، که به کاربران اجازه می‌دهد خلق و خوی خود را ردیابی کنند، به سوالات مربوط به روز خود پاسخ دهند و نتایج را در طول زمان مشاهده کنند. همچنین ویژگی‌های جدیدی برای کاربران با مشکلات بینایی مانند نزدیک‌بینی نیز وجود خواهد داشت.

به‌روزرسانی‌های قفل صفحه (Lock Screen)

ممکن است به‌روزرسانی‌های کوچکی در قفل صفحه اعمال شود، از جمله امکان تغییر اندازه فونت. افرادی که طرح‌های قفل صفحه را ایجاد می‌کنند، ممکن است با یک گزینه جدید برای اشتراک‌گذاری قفل صفحه سفارشی با سایر کاربران آیفون، قادر به اشتراک گذاری آن‌ها با دیگران شوند.

سفارشی‌سازی‌های موزیک اپل (Apple Music) در iOS 17

قرار است Apple Music رابط کاربری ساده‌تری دریافت کند و ممکن است متن آهنگ‌های Apple Music بتوانند به صورت مستقیم در قفل صفحه مشاهده شوند.

پوشه‌های کتابخانه برنامه (App Library Folders)

در آینده، امکان تغییر نام دستی پوشه‌های کتابخانه برنامه فراهم خواهد شد، که در حال حاضر این امکان وجود ندارد.

تنظیمات چراغ قوه (Flashlight)

چراغ قوه در این سری آپدیت سیستم‌عامل، به‌جای اینکه به سه سطح روشنایی محدود شود، با استفاده از رابط کاربری کشیدنی مثل دکمه صدا روشنایی چراغ قوه تنظیم می‌شود.

تغییر نحوه‌ی تغییر سطح روشنایی چراغ قوه در iOS 17

اپلیکیشن کیف پول در iOS 17

مارک‌گورمن از بلومرگ می‌گوید:

اپلیکیشن کیف پول نیز به‌روزرسانی خواهد شد، اما ما درباره‌ی اینکه چه تغییراتی صورت خواهد گرفت، اطلاعات دقیقی نداریم.

ویژگی Find My

همراه با به‌روزرسانی اطلاعات محل، بهبودهایی در اپلیکیشن Find My و قابلیت‌های مرتبط با آن، اعمال خواهد شد.

عملکرد و پایداری

بهبود عملکرد، کارآیی و پایداری، از اهداف اصلی بروزرسانی iOS 17 هستند. اپل همچنین بر روی پشتیبانی بلندمدت دستگاه‌های قدیمی‌تر کار خواهد کرد. اولین بتاهای ارائه شده ممکن است بر روی برخی دستگاه‌هایی با حافظه RAM 3GB ناپایدار باشد، اما انتظار می‌رود که اپل در طول دوره تست بتا، پایداری را به طور چشمگیری بهبود دهد.

پشتیبانی از هدست واقعیت مجازی و افزودنی‌های آن در iOS 17

هدست AR/VR اپل به تنهایی عمل کرده و خودش یک App Store خواهد داشت، اما احتمالاً درجه‌ای از ادغام بین هدست و آیفون وجود دارد، حتی اگر به محدودیت Handoff محدود باشد.

خوب است که بدانید، همه محصولات اپل در راه‌های مختلف با یکدیگر تعامل دارند، بنابراین انتظار می‌رود در iOS 17 ویژگی‌های جدیدی مرتبط با هدست افزوده شود.

قابلیت پشتیبانی هدست AR/VR اپل در  iOS 17

بروزرسانی‌های کارپلی (CarPlay) در iOS 17

در کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی ۲۰۲۲، اپل پیش نمایشی از تجربه جدید کارپلی را ارائه داد که به‌طور عمیق‌تری با خودروها ادغام شده است و اجازه می‌دهد که عملکردهایی مانند میزان صدا و رادیو از طریق کارپلی کنترل شوند.

اپل همچنین قصد دارد ویجت‌ها و پشتیبانی از چند نمایشگر را اضافه کند. اولین خودروهایی با ادغام کارپلی نسل بعدی در پایان سال ۲۰۲۳ عرضه خواهند شد که این بدان معناست که پشتیبانی احتمالا در iOS 17 یا یک بروزرسانی پیاده‌سازی خواهد شد.

به‌روزرسانی کارپلی در  iOS 17

پشتیبانی از Sideloading و App Stores جایگزین

قوانین اروپا، اپل را برای شروع sideloading در سال ۲۰۲۴ الزام می‌کند. به‌هین دلیل اپل قصد دارد تغییراتی را در iOS 17 به‌همین منظور ایجاد کند.

باتوجه به این موضوع، iOS 17 به مشتریان اروپا اجازه می‌دهد که بدون استفاده از اپ استور، برنامه‌ها را دانلود کنند و از روش نصب‌های جانبی مانند فروشگاه‌های برنامه‌های جانبی استفاده کنند. اگرچه هم برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان برای اپلیکیشن‌هایی که توسط مشتریان با استفاده از روش‌های جانبی نصب می‌شوند، نیازی به پرداخت ۱۵ تا ۳۰ درصد از هزینه‌ی دریافتی را به اپل ندارند، اما اپل هنوز هزینه‌ای را برای خود در نظر گرفته‌است.

خوب است که بدانید، در ابتدا تغییرات Sideloading تنها برای مشتریان اتحادیه اروپا محدود خواهد بود؛ اما با گذشت زمان و تدوین قوانین مشابه Digital Markets Act در کشورهای دیگر، اپل می‌تواند این قابلیت را گسترش دهد. بااین‌حال، این تغییرات بزرگ Sideloading، ممکن است منابع مهندسی مورد نیاز برای توسعه در iOS 17 را تحت تاثیر قرار دهد.

قابلیت دانلود اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها بدون App Stores در iOS 17

مرورگرهای شخص ثالث بدون WebKit

همراه با اجازه دادن فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث، اپل در iOS 17 می‌تواند به مرورگرهای شخص ثالث اجازه بدهد که از موتور خودشان استفاده کنند و نیاز به استفاده از WebKit که موتور مرورگر باز وب اپل است را نداشته باشند. در حال حاضر هم مرورگرهای شخص ثالث مانند Chrome و Firefox برای دستگاه‌های iOS باید به موتور WebKit اپل متصل شوند، اما قانون بازارهای دیجیتال اروپا، اپل را از اجبار مرورگرها برای استفاده از WebKit بر روی دستگاه‌های iOS منع می‌کند.

اپل می‌تواند این تغییرات را صرفاً در اروپا اعمال کند و هنوز مشخص نیست که ضرورت استفاده از WebKit در سراسر جهان برای برنامه‌های مرورگر برای استفاده در اروپا، برداشته می‌شود یا خیر.

محدودیت‌های بتا

در ورژن iOS 16.4 و iPadOS 16.4، اپل روش نصب بتاهای توسعه‌دهنده و عمومی را بر روی آیفون و آیپد تغییر داد. به‌این صورت که دیگر پروفایل‌ها برای نصب به‌روزرسانی‌ها استفاده نمی‌شوند، بلکه اپل نیاز به یک شناسه Apple ID مرتبط با یک حساب توسعه‌دهنده یا یک حساب عمومی بتا دارد.

این تغییر مانع از این می‌شود که افراد غیرتوسعه‌دهنده، از طریق یک پروفایل توسعه‌دهنده به‌صورت مشترک، بتای iOS 17 را نصب کنند زیرا هر نصبی توسط یک شناسه اپل مرتبط با یک حساب توسعه‌دهنده تأیید می‌شود.

نصب نسخه بتای سیستم‌عامل‌ها فقط با شناسه Apple ID در iOS 17

دیگر شایعات در مورد iOS 17

شایعات دیگری از iOS 17 وجود دارد که عبارتند از:

  • تنظیمات بیشتر برای نمایش‌همیشه‌روشن (always on display)
  • فیلترهای بیشتر برای حالت تمرکز (Focus Mode)
  • “تغییرات” در نوتیفیکیشن و اضافه شدن گزینه‌های بیشتر در برنامه تنظیمات
  • تنظیمات دسترسی به‌صورت سفارشی برای کنترل بیشتر بر روی UI و طرح
  • بهبودهای CarKey و همچنین افزایش قابلیت‌های مرتبط با خودرو در برنامه Wallet مانند روشن و خاموش کردن خودرو و قفل و باز کردن درب ها و …
  • تغییرات UI در برنامه سلامت، ازجمله بخش “علاقه‌مندی‌ها”
  • تغییرات نامشخص در برنامه دوربین آیفون ۱۵
  • “رابط برنامه‌نویسی بی‌نظیر”ی ARKit و چارچوب‌های مربوط به آن.

دستگاه‌های سازگار با iOS 17

تایید منابع در مورد دستگاه‌های سازگار با iOS 17 و iPadOS 17 وجود ندارد. یک منبع مطمئن برای iOS 17 اشاره کرده که این آپدیت از دستگاه‌های iPhone X، iPhone 8 و iPhone 8 Plus پشتیبانی نخواهد کرد. اما یک منبع دیگر برخی از اطلاعات را غلط می‌داند و فکر می‌کند که iOS 17 و iPadOS 17 بر روی تمام دستگاه‌هایی که iOS 16 و iPadOS 16 را اجرا می‌کنند، قابل اجرا خواهد بود.

طبق شایعات، iPadOS 17 ممکن است از چندین iPad قدیمی پشتیبانی نکند. تبلت iPad Pro نسل اول ۹.۷ اینچی و ۱۲.۹ اینچی، همچنین iPad نسل پنجم قابلیت اجرای iPadOS 17 را نخواهند داشت. این بدان معناست که iPadOS 17 با مدل‌های زیر سازگار خواهد بود:

  • تبلت iPad Pro (2017 و بعد از آن)
  • تبلت iPad Air (سومین نسل و بعد از آن)
  • تبلت iPad (ششمین نسل و بعد از آن)
  • تبلت iPad mini (پنجمین نسل و بعد از آن)

تاریخ رونمایی از iOS 17

پیش‌نمایش iOS 17 در رویداد جهانی کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی (WWDC) در تاریخ ۱۵ خرداد برگزار خواهد شد. پس از این رویداد، iOS 17 برای تست برنامه‌نویسان در دسترس قرار خواهد گرفت و احتمالاً نسخه بتای عمومی در ماه جولای منتشر خواهد شد. پس از دوره تست بتا، iOS 17 در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ به همراه آیفون‌های جدید منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط