جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • خانه
  • »
  • اخبار
  • »
  • با پلی استیشن ۵ (PS5) و نسل جدید کنسول‌های بازی بیشتر آشنا شوید

با پلی استیشن ۵ (PS5) و نسل جدید کنسول‌های بازی بیشتر آشنا شوید

فرشته شاملی
فرشته شاملی
اشتراک گذاری
فهرست مطالب

امتیاز دهید!

میانگین امتیازات: / 5.

امتیاز دهید!

پلی استیشن ۵ یا همان پی اس ۵ نسل جدیدی از کنسول‌های بازی شرکت سونی است که بعد از PS4 Slim و PS4 Pro عرضه شده است؛ به این کنسول‌ها، کنسول نسل نهم نیز گفته می‌شود. هدف شرکت سونی ایجاد هیجان بیشتر در بازی و غرق کردن بازیکن در ماجرای بازی است که این اتفاق توسط کنترلرهای جدید پلی استیشن ۵ اتفاق می‌افتد. شرکت سونی علاوه‌بر کنسول جدید، تصاویری از مدیا ریموت، دوربین HD، هدست با قابلیت سه‌بعدی، میکروفون با قابلیت حذف صداهای اضافه (Noise Canceling) با نام جدید (DualSense) و استند شارژ DualSense منتشر کرده است. راستی در صورت نیاز به تعمیرات پلی استیشن به سایت گارانتی آروند می توانید رجوع کنید.

 

بررسی مدل و ویژگی های PS5:

طبق آخرین گفته‌های شرکت سونی، کنسول‌های PS5 در دو مدل فیزیکی و دیجیتالی عرضه می‌شوند. مدل دیجیتال فاقد درایو بلوری (BlueRay) است به این معنا که تنها از بازی‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کند و  امکان استفاده از دیسک بر روی آن وجود ندارد. مدل فیزیکی دارای درایو بلوری بوده و از دیسک‌های بازی پشتیبانی می‌کند. مدل دیجیتال به‌دلیل نداشتن درایو، دارای اختلاف قیمتی با مدل فیزیکی است. هر دو مدل پلی‌استیشن ۵ دارای درگاه‌های USB و USB-C در جلو هستند. PS5 از نظر ظاهری در دو مدل عمودی و افقی قابلیت استفاده دارد. این کنسول در رنگ سفید رونمایی شده است.

 

مشخصات فنی PS5:

کنسول بازی پلی‌استیشن ۵ دارای پردازنده‌ی مرکزی (CPU) شخصی‌سازی‌شده‌ی Zen 2 با هشت هسته و فرکانس متغیر ۳.۵ گیگاهرتز است. پردازنده‌ی گرافیکی یا GPU از نوع معماری شخصی‌سازی‌شده‌ی RDNA 2 با قدرت ۱۰.۲۸ ترافلاپس و ۳۶ واحد محاسباتی و فرکانس متغیر  ۲.۲۳ گیگاهرتز است. PS5 مجهز به حافظه‌ی ۲۵۶ بیتی و فضای داخلی آن ۸۲۵ گیگابایت است و درایو نوری آن از نوع Blueray K UHD4 است. این کنسول از هارد اکسترنال هم پشتیبانی می‌کند.

 

قابلیت سازگاری معکوس

سازگاری معکوس به معنی پشتیبانی از کنسول‌های قبلی و اجرای بازی‌های آن‌ها با استفاده از پردازنده‌ی شخصی‌سازی‌شده‌ی Zen 2 از کمپانی AMD است.

 

همچنین گارانتی آروند تعمیرات پلی استیشن را نیز با ضمانت برای شما انجام می‌دهد.

 

درایو حالت جامد (SSD)

حافظه‌ی خواندنی و نوشتنی با ذخیره‌سازی دائم که از بین بردن محدودیت‌های ساخت بازی، آزادی عمل به بازی سازان و لود شدن سریع بازی‌ها را فراهم می‌کند. درایوهای حالت جامد برخلاف هارددیسک‌ها (که از بارهای مغناطیسی برای ذخیره‌ی داده‌ها استفاده می‌کنند)، داده‌های خود را در چیپ‌های نیمه هادی بسیار ریزی که داخل تراشه‌هایش وجود دارند، ذخیره می‌کنند. برای نشان دادن این موضوع می‌توان بازی Spider Man را مثال زد که لود آن روی کنسول پلی‌استیشن ۴ حدوداً ۱۵ ثانیه طول می‌کشد و این در حالی است که لود این بازی در PS5 حدود ۰.۸ ثانیه طول می‌کشد.

توانایی رهگیری پرتو یا تکنولوژی پیشرفته در نورپردازی و افکت‌های صوتی پیچیده در محیط‌های سه‌بعدی و در حقیقت رهگیری پرتو، یک متد پیشرفته است که به کمک آن نور در محیط‌های سه‌بعدی به فضا تابیده می‌شود.

 

هدست واقعیت مجازی (PSVR 2) در پلی استیشن ۵

گفته شده که پلی‌استیشن VR با PS5 سازگاری دارد اما از سوی دیگر هدست پلی‌استیشن VR به اندازه‌ی هدست‌های مجازی دیگر قدرتمند نیست و نمی‌توان آن را به‌عنوان یک هدست مخصوص برای کنسول‌های بازی دانست و به همین دلیل با عرضه‌ی پلی‌ استیشن ۵ و برای لود بازی‌های واقعیت مجازی سنگین‌تر به یک هدست جدید و قوی نیاز است. اما بهتر است بدانید که هنوز نمی‌دانیم ساخت و عرضه‌ی PSVR 2 واقعیت دارد یا تنها درحد شایعه است.

 

پردازش گرافیگی ریزمعماری RDNA 2، ۸ هسته و ۱۶ رشته پردازشی

در راستای مدیریت بهتر فضای اشغال شده توسط بازی‌ها، امکان نصب جداگانه‌ی بخش‌های هر بازی روی پلی استیشن ۵ فراهم خواهد شد. برای مثال بازیکن‌ها می‌توانند انتخاب کنند که فقط بخش چندنفره‌ی یک بازی را نصب کنند یا فقط بخش تک‌نفره‌ی آن را.

 

پشتیبانی از وضوح ۸K در پلی استیشن ۵

قرار دادن فناوری لمسی و صداگذاری سه‌بعدی در دسته‌ی بازی از دیگر ویژگی‌های کنسول جدید است.

همچنین در صورت نیاز به تعمیرات کنسول بازی خود به سایت گارانتی آروند می توانید رجوع کنید.

 

دسته بازی پلی استیشن ۵ (DualSense)

علاوه‌بر تغییرات ظاهری همچون اندازه دسته، برجسته‌تر شدن دکمه‌های Shoulder، حذف شدن فاصله‌ی میان دکمه‌های شولدر و تریگر، بی‌رنگ‌شدن تمامی دکمه‌ها، دو تغییر ویژه‌ی دیگر است که در این دسته ایجاد شده است که آن را از دسته‌های قبلی متمایز کرده است.

وجود میکروفون در کنترلر باعث می‌شود گیمر بتواند با سایر بازیکنان ارتباط  برقرار کرده و برای دستور دادن به پلی استیشن ۵ از آن استفاده کند. ذخیره کردن بازی قبل از شروع یا تعویض باس‌فایت سریع بازیکنان در بازی‌های ورزشی از دیگر دلایل وجود میکروفون در کنترلر است.

وجود حسگرهای لمسی و تریگرهای حساس‌تر در این سیستم، اصلی‌ترین دلیل تغییر نام کنترلر جدید سونی از دوال شاک ۴ به دوال سنس بوده و سونی

برای شرح این موضوع، کشش یک کمان را مثال زده، هرچه دکمه‌ی تریگر را بیشتر فشار دهید، کشش کمان بیشتر خواهد شد؛ مثلاً در یک بازی مسابقه‌ای (Racing) حرکت از یک مسیر پر از گل‌ولای لرزش‌هایی را ایجاد خواهد کرد تا گیمر بداند کدام قسمت از ماشین با موانع مسیر درگیر شده است.

 

ویژگی بازی‌های کنسول پلی استیشن ۵

در نسل قبلی کنسول‌های سونی یعنی PS4، استفاده از بازی‌های کنسول‌های قدیمی‌تر کار پیچیده‌ای بود چون معماری کنسول‌های قدیم و جدید باهم متفاوت بود و به همین دلیل شرکت سونی در طراحی کنسول نسل نهم خود از معماری‌ای استفاده کرده که از بازی‌های کنسول‌های قدیمی‌تر هم پشتیبانی کند.

از شاخص‌ترین بازی‌های پلی استیشن ۵ می‌توان به Marvel’s Spider Man: Miles Morales اشاره کرد. همچنین بازی‌های دیگری که سونی از آن‌ها رونمایی کرده می‌توان به Horizon ll: Forbidden West، Hitman 3، Ratchet And Clank: Rift Apart، Gran Turismo، Kea Bridges Spirits و Resident Evil 8 اشاره کرد.

 

قیمت احتمالی پلی استیشن ۵

PS4 در سال ۲۰۱۳ با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه شد و بر این اساس حدس زده می‌شود که قیمت پلی استیشن ۵ تا ۵۰۰ دلار برسد که در ایران رقمی در حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تومان خواهد بود و قیمت دسته‌ی دوال سنس پلی استیشن ۵ به تنهایی بین ۱.۵ میلیون تا ۲ میلیون تومان خواهد بود.

 

آینده‌ی کنسول‌های پلی استیشن

برطبق شایعات، شرکت سونی بعد از پلی استیشن ۵ به فکر طراحی کنسول جدید یعنی PS5 Pro خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که این کنسول در سال ۲۰۲۳ رونمایی شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط