اطلاعیه مهم پذیرش و تحویل دستگاه ها در اسفندماه ..!

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • خانه
  • »
  • اخبار
  • »
  • هزینه رجیستری گوشی برای مسافران، اتباع خارجی، گوشی‌های دست دوم و …

هزینه رجیستری گوشی برای مسافران، اتباع خارجی، گوشی‌های دست دوم و …

سهیلا عادل زاده
سهیلا عادل زاده
اشتراک گذاری
فهرست مطالب

امتیاز دهید!

میانگین امتیازات: / 5.

امتیاز دهید!

طرح رجیستری یا ثبت تلفن همراه با هدف مبارزه سیستمی با قاچاق دستگاه‌های دارای سیم‌کارت دقیقا از تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۹۶ با مشمول شدن برند آیفون آغاز شد.

کمتر از یک ماه بعد، این طرح برای گوشی‌های گوگل، موتورولا، بلک بری نیز اجرایی گردید و در طی ماه‌های بعد، بقیه برندهای گوشی همراه ( مانند ال‌جی، هوآوی، نوکیا، سامسونگ، سونی، شیائومی و …) نیز ملزم به اجرای این طرح شدند.

در ابتدای طرح رجیستری، پایش (مانیتورینگ) شبکه برای شناسایی دستگاه‌هایی که قبلاً فعال بوده‌اند انجام شد (معروف به دوره رؤیت) و دستگاه‌هایی که در دوره رؤیت، سابقه‌ای از فعالیت آن‌ها در شبکه وجود داشت، به عنوان دستگاه قانونی شناخته شدند. اما پس از شروع طرح رجیستری، فقط گوشی‌هایی که پیش از شروع طرح روشن بوده‌اند یا از مبادی قانونی وارد کشور شوند، امکان استفاده از خدمات شبکه اپراتوری داخل کشور را خواهند داشت.

در این مقاله درباره جزئیات طرح رجیستری مفصل توضیح دادیم.

برای آگاهی از صفرتاصد طرح رجیستری اینجا کلیک کنید

ممکن است دوست داشته باشید

تعمیرات آیفون با ضمانت در آروند گارانتی با شما انجام خواهد شد.

هزینه رجیستری گوشی مسافری

برای آگاهی از هزینه دقیق رجیستری باید اطلاعات گوشی در سامانه همتا وارد شود تا مبلغ نهایی بدست آید. اما طبق اطلاعات بدست آمده از تجربیات شخصی افراد، هزینه رجیستری گوشی رقمی تا حدود ۲۶ درصد از ارزش اصلی خود گوشی را شامل می‌شود. این درصد مجموعِ  درصد مالیات بر ارزش افزوده، درصد حق هزینه گمرک، درصد بابت حق بازرگانی و درصد عوارض هلال احمر می‌باشد.

به زبان ساده‌تر اگر بخواهیم این هزینه را محاسبه کنیم فرض کنید که شما به طی سفری به خارج از ایران گوشی آیفون ۱۱ خریداری کرده‌اید و آن را همراه خود به ایران آوردید. تصور کنید مبلغ کنونی آیفون وارد شده ۲۰ میلیون تومان است، حال شما می‌بایست ۱۶ درصد از مبلغ ۲۰ میلیون تومان (چیزی حدود ۵ میلیون و دویست هزار تومان!) را به عنوان هزینه رجیستری پرداخت کنید.

هزینه رجیستری گوشی دست دوم

اگر شما قصد خرید گوشی همراه دست دوم در ایران را دارید که قبلا رجیستر شده است، دیگر نیازی به پرداخت هزینه رجیستری نیست و فقط کافیست که نسبت به تغییر مالکیت ان از طریق سامانه همتا اقدام کنید.

ولی اگر گوشی همراه کارکرده را از کشوری خارجی تهیه کرده‌اید، توفیری در هزینه رجیستری گمرک ندارد و باید معادل کل مبلغی که برای فعال کردنش درخواست می‌شود را بپردازید. در واقع هزینه رجیستر گوشی دست دوم مطابق تعرفه‌ی گوشی‌های نو محاسبه می‌شود و تفاوتی در هزینه گمرک آنها وجود ندارد.

 

نحوه تشخیص گوشی رجیستر شده

برای اینکه بفهمید گوشی همراه رجیستر شده است یا نه باید شناسه ۱۵ رقمی یا همان IMEI روی جعبه دستگاه را به شماره ۷۷۷۷ پیامک کنید. البته می‌توانید از کد دستوری #۷۷۷۷* هم برای تشخیص اصالت دستگاهی که قصد خریدش را دارید، استفاده کنید.

اگر هنگام فرآیند رجیستری به مشکلی برخوردید می‌توانید با سامانه ۱۲۴ و شماره ۰۹۶۳۶۶ نیز تماس بگیرید.

اما اتباع خارجی چگونه می‌توانند نسبت به رجیستر کردن گوشی با پاسپورت اقدام کنند؟

رجیستری گوشی

 

طبق اطلاعیه گمرک، اتباع خارجی که قصد اقامت بیشتر از یک ماه را در ایران دارند، لازم است تا هنگام ورود به کشور در مرزها (مرزهای هوایی، زمینی و دریایی) نسبت به فعال‌سازی تلفن همراه خود (رجیستری) صرفاً از طریق گیت ورود به کشور اقدام کنند.

بر اساس این اطلاعیه، اگر تبعه خارجی (مثلا مهاجرین افغان) در هنگام ورود به کشور نسبت به رجیستر گوشی همراهش اقدام نکند، دیگر قادر به فعال کردن گوشی همراه خود نخواهد بود و تلفن همراه پس از مدت یک ماهه تعیین شده بر اساس قوانین طرح رجیستری موبایل، غیر فعال خواهد شد و به شبکه اپراتوری موبایل دسترسی نخواهد داشت.

فی‌الحال اتباع خارجی مقیم ایران قادر به رجیستری گوشی همراه خود نیستند! تا پیش از این اتباع خارجی می‌توانستند با ارائه پاسبورت و اقامت معتبر سالی یک دستگاه گوشی همراه را رجیستر کنند اما با اطلاعیه جدید گمرک، رجیستری فقط در گیت‌های ورودی به مرز ایران انجام می‌شود!

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که اگر اتباع خارجی قصد اقامت کمتر از یک ماه در ایران را دارند، نیازی به رجیستر کردن گوشی همراه نیست و می‌توانند به صورت رایگان سرویس بگیرند. این مدت زمان یک ماهه از زمانی محاسبه می‌شود که اولین سیم‌کارت را بعد از ورود به کشور درون گوشی قرار دهید.

 

هر مسافر چند گوشی می‌تواند وارد کند؟

قبلاً مسافران محدودیتی برای ورود گوشی موبایل به کشور نداشتند و می‌توانستند با استفاده از کدملی خود هرتعداد گوشی که می‌خواهند، وارد کنند. اما فی‌الحال، هر مسافر امکان ورود فقط یک دستگاه گوشی با یک کدملی و پاسپورت را داراست.

 

سواستفاده از طرح رجیستری- انتقادات به طرح رجیستری

در  بعضی موارد مشاهده شده است که اطلاعات گذرنامه افراد در اختیار افراد سودجو قرار می‌گیرد و این افراد با اطلاعاتی که بدست آوردند، وارد سامانه می شوند. در مرحله ثبت گوشی باید شماره موبایلی منتسب به صاحب گذرنامه وارد شود. بنابراین این شخص سودجو اگر بتواند سیم‌کارت را با اطلاعات شخص ثبت کند، می‌تواند از این اطلاعات هویتی برای ریجستری سواستفاده کند.

همانطور که بسیاری از قاچاقچی‌ها، پاسپورت کاروان‌های زیارتی به کربلا را اجاره کرده و به وسیله آن تلفن همراه رجیستر می‌کردند تا به نوعی طرح رجیستری را دور بزنند! پس نسبت به حفظ اطلاعات هویت خود کوشا باشید و آن را در اختیار افراد غیرمطئن نگذارید.

حواستان باشد اگر سیم‌کارت جدیدی بنام مسافر صادر شود، پیامکی با سرشماره CRA.ir برای شخص فرستاده می‌شود. همچنین افراد می‌توانند با استفاده از اپ «دولت همراه» و از بخش «تعداد خطوط مشترکین تلفن سیار» از صدور سیمکارت جدید بنام خود مطمئن شوند.

چناچه اطلاع مسافر، سیم‌کارتی صادر شده باشد، مسافر می‌تواند با شماره‌گیری شماره ۱۹۵ و یا با مراجعه به به آدرس اینترنتی ۱۹۵cra.ir، در «سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» نسبت به ثبت شکایت اقدام کند.

درهرحال، امیدواریم که اپراتورهای تلفن همراه (که سیم‌کارت صادر می‌کنند) و سازمان‌‌های گردشگری و میراث فرهنگی و سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (که به آژانس‌های مسافرتی مجوز فعالیت می‌دهند) با تصویب قوانینی از هرگونه سواستفاده‌ای که منجربه تضییع حقوق شهروندی مردم خواهد شد، جلوگیری کنند.

 

نکات مهم در رجیستری دستگاه گوشی همراه

 

رجیستری گوشی همراه نیاز به یک پاسپورت فعال دارد که حداقل یک‌بار در طی سه ماه گذشته از کشور خارج شده باشد.

برخی اوقات، افراد مثلا آیفون ایکس را به عنوان آیفون ۷ در سامانه همتا ثبت می‌کنند تا هزینه کمتری به گمرک بپردازند! اما با توجه به اینکه در این حالت، قوانین گمرک نقض شده است، گوشی همراه بعد از چندماه غیرمجاز شناخته شده و مجدداً با مشکل رجیستری بر می‌خورد. در این صورت، فرد دیگر قادر نخواهد بود حتی با پرداخت مابه‌تفاوت هزینه، گوشی همراه را فعال کند و عملا دستگاه بدون استفاده خواهد ماند.

در مواردی که خرید و فروشی رخ نداده، مانند قرض دادن، تعویض سیم‌کارت و غیره، نیازی به انتقال مالکیت نیست.

هنگام خرید گوشی همراه، اطمینان حاصل کنید که شناسه درج شده در پشت گوشی با شناسه درج‌شده روی جعبه یکی باشد تا در آینده به مشکلی برنخورید.

جهت خرید گوشی‌های رجیستر شده با گارانتی اصلی اینجا کلیک کنید.

سؤالات متداول

 ۱-آیا برای مسافران خارجی که وارد کشور می‌شوند هزینه ثبت نام تلفن همراه وجود دارد؟

بستگی به مقررات کشور میزبان دارد. برخی از کشور‌ها ممکن است از مسافران خارجی بخواهند که دستگاه‌های تلفن همراه خود را ثبت کنند و هزینه‌ای بپردازند، در حالی که برخی دیگر ممکن است چنین الزامی نداشته باشند. در کشور ما به طور معمول حدود ۲۶ درصد از ارزش اصلی گوشی که شامل مجموع درصد مالیات بر ارزش افزوده و حق گمرکی است، باید پرداخت شود.

۲-آیا برای رجیستری گوشی دست دوم معافیت یا کاهش هزینه وجود دارد؟

اگر گوشی دست دوم قبلا در ایران رجیستر شده باشد نیازی به پرداخت دوباره هزینه رجیستری ندارید و فقط باید برای تغییر مالکیت توسط سامانه همتا اقدام کنید. اما اگر گوشی دست دوم به صورت گوشی مسافری وارد کشور شده باشد لازم است که کل مبلغ برای فعالسازی آن پرداخت شود.

۳-چگونه رجیستر شدن گوشی را تشخیص دهیم؟

ابتدا باید‌شناسه ۱۵ رقمی یا همان IMEI روی جعبه دستگاه را به شماره ۷۷۷۷ پیامک کنید. همچنین می‌توانید از کد دستوری #۷۷۷۷* هم برای تشخیص اصالت دستگاه استفاده کنید.

۴-هزینه رجیستر کردن گوشی برای اتباع خارجی با پاسپورت چقدر است؟

 اگر اتباع خارجی بیش از یک ماه در ایران بمانند در بدو ورود باید نسبت به فعالسازی گوشی خود اقدام کنند. در غیر این صورت دیگر نمی‌تواند فعالسازی را انجام دهد و پس از یک ماه دیگر به شبکه اپراتور موبایل دستری نخواهد داشت.

۱۳ پاسخ

  1. سلام من طی شش ماه قبل دوبار وارد ایران شدم که هر بار دو هفته اقامت در ایران داشتم آیا برای این بارکه بخوام وارد ایران بشم باید تلفن همراهم رو ریجستری کنم یا باز هم برای دو هفته سرویس رایگان تعلق میگیره ؟

    1. سلام. بسته به مدل گوشی داره. اگر جدید باشه و پس از قانون فعالسازی رجیستری حتما باید رجیستر بشه//

  2. شاید باورتون نشه
    دیروز از دبی یه ١٣ معمولی اودم و توی گمرک فرودگاه ثبتش کردم. امروز خواستم هزینه رجیستر رو بپردازم و در مرحله پرداخت مبلغ ١۵ میلیون تومان باید پرداخت میکردم! ظاهرا ١٣ پرومکس هم ٢٠ میلیون تومان شده! سر گردنه هست واقعا! این چه وضعیه

  3. سلام میخواستم بپرسم اگر یک فرد خارجی موقع به ایران آمدن گوشی آیفون همراه خودش برای هدیه به یک ایرانی بیاره .چ کار باید انجام بده برای ریجستری

    1. سلام. بله. باید از طریق سامانه همتا نسبت به رجیستری دستگاه اقدام کنه. البته قبلی در گمرک فرودگاه باید نسبت به اعلام محموله وارداتی و دریافت کدپیگیری و موارد مشخص شده اقدام بکنه. موفق باشید//

  4. سلام ، بنده گوشی نو شیائومی به شش ملیون خریدم . فردایش پیام آمد که گوشی ثبت سامانه همتا نیست. نزد فروشنده مراجعه کردم میگوید گوشی تازه وارد است تا الان گرانتی اش شروع نشده، یه هفته بعد ثبت سامانه میشه. آیا این دلیل قانع کننده وموجه است. نمیدونم چکارکنم مراجعه کردم همین دلیل را میاره

    1. با درود. موارد مطرجشده مربوط به سامانه همتا است و باید از خودشان سوال شود. اما معمولا هر دستگاه اگر به طور قانونی وارد شده باشد، باید از قبل به ثبت همتا رسیده باشد و فروشنده همراه با دستگاه، کارتی را که سریال فعالسازی بر روی آن موجود می باشد را تحویل خربدار دهد. سریال را هم باید مشتری شخصا مخدوش نماید و در صورتی که سریال مخدوش شده بود، نباید دستگاه را از فروشنده خریداری کند.با این حال مجدد از همکاران همتا هم پیگیری بفرمایید. موفق باشید//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط