اطلاعیه مهم پذیرش و تحویل دستگاه ها در اسفندماه ..!

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • خانه
  • »
  • اخبار
  • »
  • ماجرای جنجال بین اپل و اپیک گیمز؛ فیس‌بوک نیز با اپیک گیمز همراه شد

ماجرای جنجال بین اپل و اپیک گیمز؛ فیس‌بوک نیز با اپیک گیمز همراه شد

سهیلا عادل زاده
سهیلا عادل زاده
اشتراک گذاری
فهرست مطالب

امتیاز دهید!

میانگین امتیازات: / 5.

امتیاز دهید!

چند روزی است که جنجال بین  اپل و اپیک گیمز به راه افتاده که به تازگی، فیسبوک نیز به این جنگ اضافه شده است.

اما این جنگ چگونه شکل گرفت؟

ماجرا وقتی آغاز شد که ناگهان بازی محبوب فورتنایت از روی فروشگاه اپل یعنی اپ استور حذف شد و کاربران دیگر نمی‌توانستند آن را دانلود کنند. البته این اتفاق هم‌زمان در فروشگاه گوگل (پلی استور) نیز رخ داد.

درحالی که همه در شوک به سر می‌بردند، اپل در بیانیه‌ای علت این حذف را نقض قوانین استور خود توسط شرکت اپیک (توسعه دهنده بازی فورتنایت) اعلام کرد.

در واقع از نظر اپل، اپیک سیستم پرداخت درون برنامه‌ای در بازی فورتنایت قرار داده بود که خلاف قوانین اپل استور بوده است.

ممکن است دوست داشته باشید

طبق قوانین استورهای گوگل و اپل، ۳۰ درصد هر پرداخت برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های ارائه شده در این استورها می‌بایست به این فروشگاه‌ها برسد. اما ظاهراً این مبلغ چندان به مذاق ناشر بازی فورتنایت خوش نیامده و شرکت اپیک تصمیم می‌گیرد تا سیستم پرداخت درون برنامه‌ای را در برنامه بگذارد تا دیگر درصدی را به استورها پرداخت نکند. اپیک این کار را بدون طی کردن مراحل قانونی انجام داده و اپل و گوگل هم در واکنش به آن، بلافاصله بازی فورتنایت را از استورهای خود حذف کردند.

البته اختلاف میان فورتنایت و اپل به پیش از این، یعنی سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد. در آن زمان هم، شرکت اپیک (توسعه‌دهنده بازی) اعلام کرد که قصد ندارد ۳۰ درصد از هر پرداخت کاربران را به عنوان حق کمیسیون به شرکت اپل بپردازد.

اما این روزها دامنه کشمکش بین این دو شرکت به اوج خود رسیده است. اپل ابتدا فورتنایت را از اپ استور حذف کرد و پس از آن در بیانیه‌ای دلیل حذف این بازی را توضیح داد.

بعد از حذف فورتنایت از اپ استور، اپیک گیمز از شرکت اپل در کالیفرنیا شکایت کرد و آن را یک قدرت انحصارطلب نامید که کارهای غیرمنصفانه و غیررقابتی انجام می‌دهد.

اپیک گیمز در این شکایت‌نامه از شرکت اپل به عنوان “دیو کنترل کننده بازار” نام برده است! اپیک گیمز با روش تبلیغی شبیه تبلیغ ۱۹۸۴ اپل، ویدیویی را منتشر کرد و از همه‌ی کاربران بازی دعوت کرد تا به مبارزه قانونی با شرکت اپل بپاخیزند. از سوی دیگر، وبلاگ رسمی اپیک نیز از کاربرها درخواست کرده است که تا به مبارزه علیه انحصارطلبی شرکت اپل ادامه دهند.

مدیرعامل اپیک گیمز هم اخیراً توئیت کرده است که قصد دارد به این مبارزه ادامه دهد و قصد صلح با شرکت اپل را ندارد. اما حال، یکی از مدیران فیسبوک نیز در مصاحبه با بلومبرگ شروع به انتقاد از شرکت اپل کرده است.

اخیراً فیسبوک قابلیت جدیدی را به شبکه اجتماعی خود اضافه کرده که به مردم اجازه می‌دهد در ازای برگزاری رویدادهای آنلاین پول دریافت کنند و در کنار آن به این کسب و کارها این نوید را داد که به علت بحران ویروس کرونا (ضررهای مالی ناشی از پاندمی کوویید-۱۹) تا سال آینده، هیچ کمیسیونی بابت پرداخت‌هایی که انجام می‌شود، دریافت نمی‌کند.

اما مشکل اساسی اینجاست که با آن‌که نسخه‌های اندروید و دسکتاپ فیسبوک، ۱۰۰ درصد دریافتی‌ها را به کسب و کارها می‌پردازند ولی اپل حاضر به چشم‌پوشی از این کمیسیون نشده و درآمد کسب و کارها از نسخه آی او اس (iOS) 70 درصد از هر پرداخت است (۳۰ درصد آن را اپل برمی‌دارد). همین امر موجب شد که مدیر بخش موبایل فیسبوک، فیجی سیمو، از این اقدام اپل انتقاد کرده و به نوعی از اپیک پشتیبانی کند.

فیجی سیمو در مصاحبه‌اش گفته است:

“هرچند اپل یک همکار ارزشمند برای فیسبوک است، اما فیسبوک شدیداً با نحوه‌ی مالیات گرفتن اپل مخالف است و امیدوار است که اپل در مورد دریافت این کمیسیون تجدیدنظر کند.”

قبل از این‌که بخواهیم در این دعوای جنجالی بین شرکت‌های مشهور دنیا، طرف یکی از آن‌ها را بگیریم، باید حواس‌مان باشد که این شرکت‌ها همیشه در وهله‌ی اول به دنبال سود خود هستند و قطعاً این سود برای‌شان ارجح بر منافع مخاطب‌های‌شان هست. چه بسا اقدامات اپیک، پوپولیستی و فقط برای بدست آوردن محبوبیت بیش‌تر بین کاربران و مردم باشد.

فعلاً باید تامل کنیم و در انتظار باشیم تا ببینیم که دعوای بین اپل و اپیک به کجا خواهد رسید و نتیجه‌ی آن بیش از همه به نفع مردم خواهد بود یا ناشران و صاحبان بازی؟

نظر شما در این‌باره چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط