اطلاعیه مهم پذیرش و تحویل دستگاه ها در اسفندماه ..!

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
خانه » نوآوری‌های جذاب macOS Sonoma یا macOS14

نوآوری‌های جذاب macOS Sonoma یا macOS14

بررسی جذاب تغییرات و قابلیت‌های بهبود یافته در macOS Sonoma جدید و امکانات ویژه‌ای چون ویجت‌های قابل سفارشی‌سازی و افزایش تعامل در ویدئوکنفرانس‌ها.

در این مقاله، به معرفی و بررسی ویژگی‌ها و تغییرات جذاب macOS Sonoma، یعنی macOS 14، می‌پردازیم. این سیستم عامل جدید توسط اپل با عنوان macOS Sonoma معرفی شده است. از جمله ویژگی‌های برجسته آن می‌توان به شخصی‌سازی پیشرفته ویجت‌ها، به‌روزرسانی عمده سافاری، امکانات بهتر در ویدئو کنفرانس‌ها و افزودن قابلیت‌هایی مانند Game Mode و game porting toolkit اشاره کرد. این نسخه باعث ارتقاء تجربه کاربری و استفاده بهینه از دستگاه‌های مک اپل می‌شود.

عاطفه نبیان
عاطفه نبیان
اشتراک گذاری
فهرست مطالب

امتیاز دهید!

میانگین امتیازات: / 5.

امتیاز دهید!

اپل امسال سیستم‌عامل جدید macOS 14 را تحت عنوان macOS Sonoma معرفی کرد. این نسخه جدید با قابلیت‌ها و ویژگی‌های متفاوتی عرضه شده که تجربه کاربری را در کامپیوترهای مک اپل ارتقا می‌دهد. یکی از مهمترین تغییرات اعمال شده در این نسخه، امکان شخصی‌سازی پیشرفته ویجت‌ها است که بیش از همه توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

علاوه‌براین، بروزرسانی عمده سافاری و ویدئو کنفرانس‌ها هم در این آپدیت جدید وجود دارد. در ادامه به‌طور دقیق‌تر با این بروزرسانی‌ها و تغییرات عمدها macOS Sonoma در بخش‌های مختلف آشنا می‌شویم. 

بررسی قابلیت‌ها و تغییرات ارائه شده در سیستم عامل جدید macOS Sonoma

کمپانی اپل در ژوئن امسال یک نسخه پیش‌نمایش macOS Sonoma را ارائه کرد که خیلی‌ها از آن به‌عنوان پیشرفته‌ترین سیستم‌عامل دسکتاپ دنیا یاد می‌کنند. ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوت این نسخه، تجربه استفاده از سیستم عامل مک را ارتقا می‌دهد. امکان استفاده از محافظ صفحه‌های (Screen Saver) خیره‌کننده و ویجت‌های قوی‌تر، امکان شخصی‌سازی به روشی دیگر را فراهم می‌کند.

خرید مک بوک ایر 15 اینچی 2023

کاربران در این نسخه جدید می‌توانند ویجت‌ها را مستقیماً روی دستکاپ قرار داده و تنها با یک کلیک، از آن‌ها استفاده کنند. با استفاده از ویژگی Continuity هم می‌توان به‌راحتی به اکوسیستم گسترده ویجت‌های آیفون دسترسی داشت. 

ممکن است دوست داشته باشید

ویژگی‌های ویدئو کنفرانس هم تغییرات بسیار جذابی کرده است که باعث تعامل بیشتر افراد در کنفرانس ویدئویی می‌شود. به همین منظور اپل دو ویژگی جدید Presenter Overlay و Reactions را ارائه می‌دهد. ویژگی Presenter Overlay، تصویر ارائه‌دهنده را در بالای کار و محتوای به اشتراک گذاشته شده قرار می‌دهد و Reactions، جلوه‌های ویدئویی با ژست‌های حرکتی را با کیفیت سینماتیک فعال می‌کند.

از طرفی دیگر، بروزرسانی‌های سافاری تجربه جذاب و جدیدی را در دنیای وب ارائه می‌دهد. در هنگام مرور و چرخیدن در وب بین چندین موضوع یا پروژه متفاوت، نمایه یا همان پروفایل نمایش داده می‌شود. همچنین اپلیکیشن‌های موجود وب در این سیستم‌عامل، دسترسی سریع‌تری را برای سایت‌های مورد علاقه فراهم می‌کند. 

ویژگی‌های جدید macOS Sonoma به همین‌جا ختم نمی‌شود و ما شاهد اضافه شدن قابلیت‌هایی باری طرفدارانش و برنامه‌نویسان هستیم. این قابلیت‌ها شامل هستند از:

  • قابلیت Game Mode و عناوین جدید و هیجان‌انگیز برای بهتر شدن بازی
  • ابزار جدید game porting toolkit برای تعیین پورت بازی‌ها و افزایش تعداد بازی‌ها

به گفته کریگ فدریگی، معاون ارشد مهندسی نرم‌افزار اپل:

«macOS قلب کامپیوترهای مک است و در نسخه Sonoma، استفاده از آن‌ ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شود.»

کریگ فدریگی در ادامه بیان کرد:

«ما فکر می‌کنیم که کاربران؛ macOS Sonoma و راه‌های جدیدی را که آن‌ها را قادر می‌سازد با ویجت‌ها و محافظ‌های صفحه نمایش جدید خیره‌کننده شخصی‌سازی کنند، سطوح جدیدی از عملکرد بازی‌ها را ببینند و بهره‌وری قدرتمندی برای ویدئوکنفرانس و مرور با Safari به دست آورند؛ را دوست خواهند داشت.»

در ادامه بیشتر با جزئیات تغییرات در برنامه‌های مختلف آشنا می‌شویم.

ویجت‌های macOS Sonoma: شخصی‌سازی قدرتمند و تعاملی

در سیستم‌عامل جدید، ویجت‌ها قدرتمندتر شده و بهتر می‌توان آن‌ها را شخصی‌سازی کرد. می‌توانید ویجت‌ها را مستقیماً روی دسکتاپ قرار داده و به‌ راحتی به گالری ویجت‌ها دسترسی پیدا کنید. زمانی که کاربر روی برنامه‌های مختلف کار می‌کند، ویجت‌ها با والپیپر ترکیب شده و اجازه می‌دهند کاربر روی کارهای در حال انجام متمرکز باشد.

با استفاده از Continuity می‌توانید از اکوسیستم گسترده ویجت‌های آیفون استفاده کنید. با تعامل ویجت‌ها، می‌توانید مستقیماً در دسکتاپ یادآوری‌ها را بررسی کرده، پخش موسیقی یا فایل‌های دیگر را کنترل کنید، به کنترل‌های صفحه هوم دسترسی داشته و کارهای مختلف را انجام دهید. 

تجربه‌ی به‌روز و هوشمند در ویدیو کنفرانس‌ها با macOS Sonoma

در نسخه جدید macOS Sonoma، قابلیت‌های جدیدی را برای ویدئو کنفرانس‌ها دریافت می‌کنید که به کمک آن می‌توانید ارائه مؤثرتری داشته و آن را با افراد مختلف به اشتراک بگذارید. ویژگی Presenter Overlay می‌تواند با قرار دادن کاربر ارائه کننده در بالای محتوای به اشتراک گذاشته شده، تعامل افراد حاضر در جلسه را افزایش دهد.

با استفاده از ویژگی Reactions، کاربران می‌توانند به ارائه شما واکنش نشان دهند. همچنین قابلیت اشتراک صفحات هم روند اشتراک‌گذاری برنامه‌ها را در طول تماس ویدئویی ساده‌تر می‌کند. 

تجربه‌ی به‌روز و هوشمند در ویدیو کنفرانس‌ها با macOS Sonoma
تماس‌های کنفرانس ویدیویی با ویژگی‌های جدیدی مانند Presenter Overlay و Reactions که توسط موتور عصبی در سیلیکون اپل پشتیبانی می‌شوند، جذاب‌تر می‌شوند.

ویژگی‌های جدید سافاری: امنیت بالا و نمایه‌های مختلف

در سافاری، یکی از بهترین مرورگرهای جهان، قابلیت‌ها و ویژگی‌ها جدید متفاوتی در نسخه جدید macOS Sonoma ارائه می‌شود. مهمترین قابلیت در این نسخه از سافاری، ارتقای سطح امنیت آن است که محافظت بیشتری از داده‌های سافاری را ارائه می‌دهد. پنجره‌های خصوصی در زمان‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، قفل می‌‎شوند.

نمایه‌ها‌ی مختلف به کاربران کمک می‌کند تا موضوعات مختلف را سازماندهی کرده و کوکی‌ها، تاریخچه، برنامه‌های اضافی، مجموعه صفحات و موارد دلخواه را جدا نگه دارند. کاربر می‌تواند با اکانت‌های کاری و شخصی به یک سایت وارد شده و بین آن‌ها جابجا شوند. 

ویژگی‌های منحصربه‌فرد محافظ‌صفحه‌ها (Screen Savers) جدید در macOS Sonoma

در macOS Sonoma می‌توانید محافظ‌های صفحه نمایش یا اسکرین سیورها خیره‌کننده‌ای را داشته باشید. ویدئوهای حرکت آهسته از مکان‌های مختلف در سراسر جهان است، مانند خط افق وسیع هنگ کنگ، ماسه‌سنگ‌های دره مونومنت در آریزونا، و تپه‌های سونوما در شمال کالیفرنیا را می‌توانید در اسکرین سیور داشته باشید.

این تصاویر گرافیکی و عکاسی غنی، تجربه کاربری جذابی را فراهم می‌کند. تجربه ورود به سیستم حالا در پایین صفحه قرار گرفته و فضایی برای اسکرین سیورهای جدید ایجاد می‌کند تا به شکل یکپارچه به دسکتاپ منتقل شوند.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد محافظ‌صفحه‌ها (Screen Savers) جدید در macOS Sonoma
مجموعه جدیدی از محافظ‌های صفحه در macOS Sonoma، ویدیوهای حرکت آهسته از برخی از زیباترین مکان‌ها در سراسر جهان را نشان می‌دهد.

کارآیی و عملکرد برتر با تراشه‌های سیلیکون اپل در بازی‌ها

به لطف تراشه‌های قدرتمند سیلیکون اپل، کاربران عملکرد خارق‌العاده‌ای را در کامپیوترهای مک تجربه می‌کنند. ترکیب تراشه سیلیکون اپل، در کنار عمر طولانی باتری و کیفیت بالای تصاویر، امکان اجرای بازی‌های سنگین را فراهم می‌کند. با بهره‌مندی از Metal3، بازی‌های زیر را می‌توانید به‌راحتی در کامپیوتر مک خود دانلود و اجرا کنید:

  • DEATH STRANDING DIRECTOR’S CUT
  • Stray
  • Fort Solis
  • World of Warcraft: Dragonflight
  • HUMANKIND
  • Resident Evil Village: Winters’ Expansion
  • The Medium
  • ELEX II
  • Firmament
  • SnowRunner
  • Disney Dreamlight Valley
  • No Man’s Sky
  • Dragonheir: Silent Gods 
  • Layers of Fear

برای آن که روند انتقال و اجرای بازی‌ها در مک برای توسعه دهندگان ساده‌تر شود، Metal یک ابزار جدید (game porting toolkit) را ارائه می‌دهد که با حذف ماه‌ها کار اولیه، این امکان را فراهم می‌کند تا ببینند که بازی‌های مورد نظر چطور در مک اجرا می‌شود. همچنین کدهای گرافیکی بازی را برای استفاده کامل از عملکرد سیلیکونی اپل ساده می‌کند تا درنهایت، مدت زمان لازم برای توسعه برنامه روی مک کاهش پیدا کند.

در macOS Sonoma یک حالت “Game Mode” دارید که با اولویت قرار دادن بازی در CPU و GPU، تجربه بهینه‌ای را با نرخ فریم بهتر و ثابت‌تر ارائه می‌دهد. همچنین با فعال کردن این حالت بازی، اتصال به بلوتوث ثبات و کیفیت بیشتری داشته و تأخیر صوتی تا حد قابل توجهی برای ایرپادها کاهش پیدا می‌کند.

این ویژگی همچنین به کاهش تأخیر ورودی در کنترلرهای محبوبی مانند Xbox و PlayStation کمک می‌کند. حالت Game Mode نه تنها با بازی‌های قدیمی و فعلی، بلکه با بازی‌های آینده در کامپیوترهای مک هم کار می‌کند.

کارآیی و عملکرد برتر با تراشه‌های سیلیکون اپل (macOS Sonoma) در بازی‌ها
قابلیت کاملاً جدید (Game Mode)، با استفاده از AirPods و کنترلرهای بازی شخص ثالث، تجربه بازی بهینه‌سازی‌شده‌ای را با نرخ فریم صاف و تأخیر بسیار کم‌تر ارائه می‌دهد.

پیشرفت در اشتراک‌گذاری صفحه نمایش و گردش‌های کاری با Remote Pro در macOS Sonoma

در نسخه جدید macOS Sonoma بااستفاده از موتور رسانه‌ای پیشرفته در سیلیکون اپل، یک حالت جدید با کارایی بالا به برنامه اشتراک‌گذاری صفحه نمایش اضافه می‌شود. با فعال‌کردن دسترسی از راه دور، یک جریان کار هیبریدی درون استودیویی و حرفه‌ای، کمک می‌کند تا تأخیر صدا کاهش پیدا کرده، نرخ فریم افزایش و حداکثر پشتیبانی دو نمایشگر مجازی فراهم شود. این حالت به افراد حرفه‌ای کمک می‌کند تا از راه دور و به شکل ایمن، به گردش‌های کاری ایجاد محتوای ی خود دسترسی پیدا کنند. 

تجربه بهبود یافته با ویژگی‌های دسترسی (Accessibility) پیشرفته در macOS Sonoma

در نسخه جدید سیستم عامل macOS Sonoma طیف وسیعی از ویژگی‌های دسترسی اضافه شده که کاربران بیشتری بتوانند با کامپیوتر مک خود کار کنند. برای مثال، افراد دارای ناتوانی شنوایی، با دستگاه‌های شنوایی Made for iPhone می‌توانند برای تماس و شنیدن محتواهای چندرسانه‌ای به کامپیوتر Mac خود متصل شوند. همچنین کسانی که قادر به صحبت کردن نیستند، می‌توانند به کمک ویژگی Live Speech صحبت‌های خود را تایپ کرده و یا در مکالمات و تماس‌ها از آن استفاده کنند.

کاربرانی که ناتوانی‌های جسمی و حرکتی دارند، هنگام نوشتن و ویرایش متن با کنترل صوتی در مک، می‌توانند از پیشنهادهای آوایی استفاده کنند. برای افراد دارای ناتوانی‌های شناختی، امکان متوقف کردن تصاویر متحرک مانند GIFها در پیام‌ها و سافاری وجود دارد. افراد کم‌بینا هم می‌توانند اندازه متن را در برنامه‌های مک تغییر دهند.

خرید مک بوک پرو 16 اینچ 2023

ویژگی‌های دیگر در macOS Sonoma: برای تجربه بهتر

علاوه‌بر همه تغییراتی که بررسی کردیم، در macOS Sonoma برخی بروزرسانی‌ها و ویژگی‌های جدید دیگر هم اضافه شده که عبارتند از:

ویژگی Streamlined PDFs

قابلیت‌های مختلف در خواندن و کار با PDFها ساده‌تر شده و امکان پر کردن سریع فرم‌های مختلف را فراهم می‌کند.

قابلیت Inline PDFs in Notes

در برنامه یادداشت یا همان Note حالا می‌توانید PDFها و اسکن اسناد مختلف را باز کنید. همچنین به لطف دسته‌بندی یادداشت‌ها، کاربران می‌توانند نوشته‌های مرتبط را به هم متصل کنند.

سیری (Siri)

می‌توانید با سادگی با گفتن “Siri”، قابلیت Siri.2 را فعال کنید.

پسوردها (Passwords)

می‌توانید گروه‌هایی را برای اشتراک‌گذاری مجموعه‌ای از رمزهای عبور ایجاد کنید. همه افراد در گر‌وه می‌توانند رمزها را اضافه یا ویرایش کنند و به دلیل اشتراک‌گذاری از طریق iCloud Keychain، رمزگذاری بصورت سراسری انجام می‌شود. کدهای تأییدی که تنها یک‌بار در ایمیل قابل دریافت هستند، در سافاری به شکل خودکار تکمیل شده و امکان یک ورود امن و بدون خروج‌ از مرورگر را فراهم می‌کنند.

پیام‌ها (Messages)

در برنامه Messages می‌توانید استیکرهای جدیدی داشته باشید. همچنین قابلیت‌هایی مانند جستجو، پاسخ دادن، گروه‌ها و همگام‌سازی با پیام‌ها در iCloud، ارتقا پیدا می‌کنند. 

ریمایندر(Reminders)

در Reminders می‌توانید فهرست‌های هوشمند خرید را طراحی کرده و یا سفرهای خود را برنامه‌ریزی کنید. همچنین امکان ایجاد فهرست‌های سازماندهی‌شده بصورت ستونی وجود دارد و می‌توانید آن‌ها را مرتب کنید.

پیشرفت قدرتمند:M2 Ultra اپل، تراشه‌ جدید برای مک‌ها

کیبورد (Keyboard)

با استفاده از قابلیت تصحیح خودکار بروزرسانی‌شده در صفحه کلید، می‌توانید اصلاحات دقیق‌تر و آسان‌تر را اضافه کرد. همچنین پیشنهادات صفحه کلید به شما کمک می‌کند تا به‌سرعت جملات را تکمیل کنید. 

حریم خصوصی و امنیتی (Privacy and Safety)

ویژگی‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی به AirDrop، انتخابگر عکس‌ها، تماس‌های دریافتی و پیام‌های FaceTime گسترش پیدا کرده و اطلاعات را محافظت می‌کند. همچنین قابلیت هشدار محتوای حساس از نمایش غیرمنتظرهتصاویر و ویدیوهای حساس در AirDrop و پیام‌ها، تماس‌های دریافتی و پیام‌های FaceTime جلوگیری می‌کند.

جمع‌بندی

نسخه بتای سیستم عامل جدید macOS Sonoma از ماه ژوئن از طریق برنامه توسعه‌دهنده اپل به آدرس developer.apple.com در دسترس قرار گرفته است. این نسخه قابلیت‌های جدید و متنوع زیادی دارد که به ایجاد یک تجربه کاربری بهتر کمک می‌کند. نسخه عمومی این سیستم عامل را پاییز امسال می‌توانید تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط