اطلاعیه مهم پذیرش و تحویل دستگاه ها در اسفندماه ..!

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
خانه » سرگذشت و آینده‌ی برند شیائومی

سرگذشت و آینده‌ی برند شیائومی

سهیلا عادل زاده
سهیلا عادل زاده
اشتراک گذاری
فهرست مطالب

امتیاز دهید!

میانگین امتیازات: / 5.

امتیاز دهید!

در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی برند بسیار مشهور و محبوب شیائومی صحبت کنیم و قبل از اینکه دیر شود، درباره‌ی پیدایش و محصولات آن آشنا شویم. شیائومی ( در زبان انگلیسی: Xizomi) یک شرکت خصوصی چینی است که در پایتخت این کشور کهن یعنی پکن مستقر است.

نکته جالب درباره‌ی بند شیائومی این است که این شرکت فقط در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند فعالیت نمی‌کند و در حال ساخت و فروش لوازم مصرفی دیجیتال در همه‌ی زمینه‌ها است. شاید براتون جالب باشه که اولین باری که با اسم این برند آشنا شدم مربوط به گوشی شیائومی نبود و بلکه مربوط به خرید یک کیف بود! قبل از اینکه درباره‌ی شیائومی تحقیق کنم، زیبایی ظاهری و سادگی کیف برایم جالب آمد. نظرات خریداران قبلی آن نیز بیش از پیش مرا شگفت زده کرده بود. قیمتش هم به نظرم معقول بود. اما وقتی کیف در طی خرید آنلاین به دستم رسید، بیشتر از قبل غافلگیر شدم و از کیف جدید شائومی راضی بودم. از آن زمان به بعد، برند شیائومی در ذهن من به صورت یک برند تایید شده و مطمئن ماندگار شد. وقتی به دنبال لوازم مصرفی دیگری بودم باز هم نام برند شیائومی بود که می‌درخشید و برایم خیلی جذاب بود که چطور یک برند می‌تواند در فیلدهای این چنین متفاوت زیبا و باکیفیت ورود کند!

 

آقای لی جون، استیو جابز چینی

آقای لی جون، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت شیائومی است. لی در شانزدهم دسامبر سال ۱۹۶۹ و در شهر شیانتائو چین به دنیا آمد. او در سال ۱۹۸۷ دوران دبیرستانش را با موفقیت به پایان رساند و به دانشگاه ووهان چین وارد شد. مثل بسیاری از خبرگان دنیای دیجیتال، رشته‌ی تحصیلی لی نیز کامپیوتر بود. لی جون به قدری پرتلاش بود که دوره‌ی لیسانسش را طی دو سال تمام کرد و در اواخر این دوره بود که به فکر راه اندازی شیائومی افتاد.

ممکن است دوست داشته باشید

لی در ابتدا به شرکت بزرگ نرم افزاری چین یعنی کینگ سافت ملحق شد و بعد از مدت کوتاهی به عضویت اعضای هیئت مدیره این شرکت رسید. اما در سال ۲۰۰۷ از شرکت کینگ سافت استعفا داد

و شروع به سرمایه گذاری در پروژه‌های دیگری همچون vancl و ucweb نمود. سرمایه گذاری‌های که لی کرد نه تنها به چین بلکه به کل دنیای دیجیتال در دنیا کمک‌های زیادی کرد. او حتی در زمینه سایت‌های فروشگاهی کتاب نیز وارد شده بود و به موفقیت‌های زیادی در این زمینه رسیده بود.

پس از موفقیت‌های پی در پی لی جون، او توانست ریاست شرکت ‌ucweb را به دست بگیرد.

خیلی از افراد عامل موفقیت های پیاپی لی را پتانسیل بالای تجهیزات الکترونی با کیفیت در قیمت‌های رقابتی می‌دانند. مثلاَ وقتی شما یک کالای باکیفیت از برند اپل را تهیه می‌کنید، قطعاَ از کیفیت آن آگاهید ولی قیمت آن محصول شاید برای‌تان کمی آزار دهنده باشد. ولی وقتی یک محصول با کیفیت با قیمت مناسب‌تر را پیدا می‌کنید، دیگر نگرانی نخواهید داشت و طرفدار پر و پا قرص آن برند خواهید شد.

خب برگردیم به سرگذشت موسس شیائومی آقای لی جون، ایشان بالاخره در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفت که شرکت خودش با نام شیائومی را تاسیس کند و در آن کالاهای دیجیتال مثل گوشی و سایر اکسسوری را با کیفیت مطلوب به بازار بفرستد. البته لی در تاسیس شیائومی تنها نبود و افراد سرشناسی همچون لین بین (معاون مدیر مهندسی گوگل در کشور چین) و گوان پینگ (مدیر R&D شرکت موتورولا در چین) او را همراهی کردند.

 

توسعه برند شیائومی

آقای لی جون باپشتکار فقط به دنبال بازار کشور چین نبود بلکه به فکر گسترش شیائومی به خارج از مرزها و همه‌ی دنیا بود. در همین راستا در سال ۲۰۱۴، شیائومی تصمیم گرفت تا محصولات خودش را در کشور هندوستان به فروش برساند. هندی‌ها نیز از محصولات شیائومی استقبال زیادی کردند و به دنبال آن، اروپا و آمریکا نیز خواهان محصولات شیائومی بودند. شیائومی در ابتدا فقط دستگاه‌های مربوط به سلامت و لوازم جانبی مرتبط با کامپیوتر را در آمریکا و اروپا عرضه کرد.

اما بعد از محبوبیت و موفقیت‌های چشمگیر شیائومی، این برند توانست به سومین شرکت بزرگ تولید کننده گوشی‌های هوشمند تلفن همراه در جهان تبدیل شود. شیائومی به قدری پیشرفت کرد که در سال ۲۰۱۸ ارزش برندش رقمی معادل ۳ میلیارد دلار آمریکا افزایش یابد.

سوالی که پیش می‌آید این است که رمز موفقیت برند شیائومی در این زمان کوتاه چه بود؟

 

محصولات شیائومی

در این قسمت می‌خواهیم درباره‌ی وجه تمایز محصولات برند شیائومی با سایر رقبا صحبت کنیم تا به رمز موفقیت‌های این برند برسیم. البته پیش از هرچیز ، شیائومی می‌بایست قدردان مدیر یا مدیران خود باشد که با سخت کوشی و هوش توانستند این برند را این چنین ارتقا دهند. مدیر عامل شیائومی هم اکنون جز مدیران برتر دنیا شناخته می‌شود و در آسیا تقریباَ قدرتمندترین است.

اولین نکته‌ای که در رابطه با محصولات شیائومی به چشم می‌آید، کاپی نبودن این کالاها از سایر برندها است. مثلا اگر برند ایکس، آپشن خاصی را بر روی گوشی خود قرار می‌داد، شیائومی هرگز به تقلید این کار را بر روی محصولاتش اعمال نمی‌کرد و به دنبال نوآوری بود. البته اضافه نمودن قابلیت‌های بیشتر بر روی قیمت دستگاه نیز اثرگذار بود، چیزی که شیائومی هرگز به دنبال آن نبود.

محصولات شیائومی دقیقاَ بر اساس نیازهای متفاوت مصرف‌کنندگان به بازار عرضه شدند و این تنوع کالاها برای کاربران بسیار قابل توجه بود.

شرکت شیائومی با کاهش هزینه‌ها و واسطه‌ها به دنبال سیاست قیمت اقتصادی بود و به همین دلیل این برند از ایجاد فروشگاه‌های فیزیکی فراوان خودداری نموده و بیشتر به شکل اینترنتی و آنلاین به فروش محصولات خود می‌پردازد.

شرکت شیائومی موثرترین روش تبلیغات را برای بازاریابی انتخاب کرده است و آن هم تبلیغات توسط خود مشتریان است. وقتی محصولی با قیمت مناسب و کیفیت عالی به دست‌تان برسد، حتما شما آن را به بقیه پیشنهاد خواهید کرد. یادتان باشد که مشتریان وفادار بهترین بازاریاب‌ها برای یک برند هستند و برند شیائومی خوب به این موضوع آگاه است.

با آنکه در ابتدا برخی گمان می‌کردند که ورود به چندین بازار و ارائه محصولات متنوع (از یک فلاسک ساده گرفته تا یک گوشی هوشمند) برای یک برند کار خطرناکی است اما شیائومی ثابت کرد که به خوبی از پس این کار بر می‌آید و به هر بازاری ورود کند جزو بهترین‌ها خواهد بود.

 

نظر شما درباره‌ی این برند موفق و محبوب چیست؟

 

جهت اطلاع از قیمت و خرید آنلاین ساعت‌های هوشمند اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط