اطلاعیه مهم پذیرش و تحویل دستگاه ها در اسفندماه ..!

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
خانه » اجاره پاسبورت برای رجیستری گوشی به ۵ میلیون تومان رسیده است.

اجاره پاسبورت برای رجیستری گوشی به ۵ میلیون تومان رسیده است.

سهیلا عادل زاده
سهیلا عادل زاده
اشتراک گذاری
فهرست مطالب

امتیاز دهید!

میانگین امتیازات: / 5.

امتیاز دهید!

با سخت‌تر شدن شرایط رجیستری گوشی همراه و همچنین بالا رفتن قیمت گوشی‌های همراه وارداتی، هزینه رجیستری گوشی همراه نیز از روش‌هایی همچون اجاره پاسبورت برای رجیستری گوشی به شدت بالا رفته است. این رقم بعضاً به ۵ الی ۶ میلیون هم می‌رسد.

طرح ثبت گوشی همراه که به طرح رجیستری معروف است با هدف مبارزه با واردات کالاهای قاچاق که گوشی همراه یکی از معمول‌ترین آن‌ها است، اجرا شد.

این طرح با همکاری وزارت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و وزارت‌ خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام می‌گیرد.

با اجرای این طرح و با استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه گوشی همراه، این دستگاه‌ها قانونی و منطبق بر استانداردهای ایمنی، سلامت و ضوابط اتحادیه‌های بین‌المللی، به ایران وارد می‌شوند.

در واقع با اجرای این طرح، دیگر فعال‌سازی گوشی‌های همراه غیرقانونی و با گارانتی‌های جعلی به کشور وارد نخواهند شد.

ممکن است دوست داشته باشید

البته تمامی گوشی‌های همراهی که تا قبل از اجرای طرح وارد شده بودند، از طرح رجیستری مصون هستند و این طرح فقط مربوط به دستگاه‌هایی است که بعد از اعلام رسمی وارد شده‌اند.

حال این روزها با توجه به قیمت بسیار بالای گوشی‌های همراه، بیشتر افراد به فکر تهیه گوشی از خارج ایران افتادند که البته در ادامه‌ی اجرای طرح رجیستری، مراجع زی ربط، این امکان را هم محدود کردند و عملاً ورود گوشی‌های همراه حتی به عنوان سوغاتی نیز دیگر به راحتی ممکن نیست.

در آخرین صورت‌جلسه (شماره ۴۸) کمیته راهبری طرح رجیستری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مورخ ۱۹ مردادماه آمده است:

” رجیستر تلفن همراه منوط به ثبت شماره سیم‌کارتی است که دست‌ کم ۲۰ روز پیش از زمان فعال‌سازی گوشی، فعال شده باشد. این فعال‌سازی اعم از صدور اولیه، IMSWAPS، انتقال مالکیت و… را شامل می‌شود.”

در واقع این طرح به این معنا است که اگر مهمان خارجی شما قصد دارد، گوشی همراهی را برای‌تان هدیه آورد باید ۲۰ روز قبل از زمان فعال‌سازی و یا به اصطلاح رجیستر کردن گوشی، سیم‌کارتی را به اسم خودش فعال کرده باشد.

اکنون با توجه به شرایط دشوار رجیستری از سمت خود اشخاص، خیلی‌ از مردم به فکر اجاره پاسبورت برای رجیستری گوشی همراه وارداتی خود هستند و این روزها بازار خرید پاسبورت برای رجیستر کردن گوشی بسیار داغ است.

تا پیش از شیوع بیماری کوید ۱۹، با سفر از طریق مرزهای زمینی، تعداد زیادی از افراد، امتیاز پاسپورت مسافران را می‌خریدند و گوشی‌هایی که در انبار مانده بودند و حتی گوشی‌های غیرقانونی را  با اطلاعات هویتی مسافران و با اطلاعات افرادی که پاسپورت داشتند، رجیستر می‌کردند.

به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش سفرهای خارجی و بسته شدن مرزها، درخواست معافیت پاسپورت برای رجیستر کردن گوشی همراه پیش از پیش از سوی مردم احساس می‌شود.

با این حال رونق خرید پاسپورت بسیار داغ است و اجاره‌ی آن برای رجیستری تا ۵ میلیون تومان هم انجام می‌شود.

در واقع اجرای طرح رجیستری که قرار بود برای مبارزه با قاچاقچیان گوشی همراه اجرا شود، حال قاچاقچیان را به سمت تجارت غیرقانونی پاسبورت سوق داده است.

قیمت یک گوشی که رجیستر شده است با گوشی که رجیستر نشده است، حدوداً رقمی بین ۶ الی ۸ میلیون است و طبیعی است که مردم ترجیح می‌دهند، ۵ میلیون برای خرید پاسبورت هزینه کنند تا ۸ میلیون مابه تفاوت خرید گوشی رجیستر شده قانونی را پرداخت کنند.

با این تفاسیر رجیستری غیرقانونی گوشی همراه به تجارت پرسودی مبدل گشته است و افراد سودجو با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، به دنبال اجاره پاسبورت برای رجیستری گوشی همراه هستند. و حتی مبلغی به عنوان پورسانت به معرف‌ها پرداخت می‌کنند!

در این بین شکایت‌های زیادی هم از مردمی رسیده است که بدون اطلاع آن‌ها از امتیاز پاسبورت‌شان برای رجیستر کردن گوشی همراهی که متعلق به آن‌ها نبوده است، استفاده شده است. از آنجا که هر شخص با پاسپورتی که دارد برای رجیستر کردن موبایل، سالانه سقفی دارد، وقتی برای رجیستر کردن گوشی همراهش مراجعه نموده، متوجه شده است که اطلاعات پاسپورتش قبلاً برای رجیستر کردن گوشی دیگری ثبت شده است!

اما طبق قانون جدید که رجیستر کردن غیر حضوری گوشی همراه را ممنوع می‌کند، این شکل کاسبی‌ها نیز از کار خواهند افتاد و باید ببینیم این افراد سودجو چگونه به دنبال دور زدن قانون خواهند افتاد!

اجباری‌شدن ثبت حضوری تلفن همراه مسافری از ابتدای مهر اجرایی می‌شود و طبق تصمیم جدید گمرک، افراد باید برای رجیستر کردن گوشی همراه‌شان، حضوری اقدام کنند.

اگر قصد رجیستر کردن گوشی همراه خود را دارید، به نکات زیر توجه کنید:

  • رجیستری گوشی موبایل به یک پاسپورت فعال نیاز دارد که حداقل یک‌بار در طی سه ماه گذشته از کشور خارج شده باشد.
  • برخی اوقات، افراد مثلا آیفون ایکس را به عنوان آیفون ۷ در سامانه همتا ثبت می‌کنند تا هزینه کمتری به گمرک بپردازند! اما با توجه به اینکه در این حالت، قوانین گمرک نقض شده است، گوشی همراه بعد از چندماه غیرمجاز شناخته شده و مجدداً با مشکل رجیستری بر می‌خورد. در این صورت، فرد دیگر قادر نخواهد بود حتی با پرداخت مابه‌تفاوت هزینه، گوشی همراه را فعال کند و عملا دستگاه بدون استفاده خواهد ماند.
  • در مواردی که خرید و فروشی رخ نداده، مانند قرض دادن، تعویض سیم‌کارت و غیره، نیازی به انتقال مالکیت نیست.
  • هنگام خرید گوشی همراه، اطمینان حاصل کنید که شناسه درج شده در پشت گوشی با شناسه درج‌شده روی جعبه یکی باشد تا در آینده به مشکلی برنخورید.

 

در صورتی که درباره‌ی اجرای طرح رجیستری گوشی همراه و نحوه ثبت گوشی در سامانه سوالی دارید، برای ما بنویسید تا شما را راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط