جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
  • خانه
  • »
  • اخبار
  • »
  • اپلیکیشن‌های هشدار دهنده کرونا (کرونا یاب)

اپلیکیشن‌های هشدار دهنده کرونا (کرونا یاب)

سهیلا عادل زاده
سهیلا عادل زاده
اشتراک گذاری
فهرست مطالب

امتیاز دهید!

میانگین امتیازات: / 5.

امتیاز دهید!

فقط پزشکان و دانشمندان برای مبارزه با کرونا تلاش نمی‌کنند بلکه برنامه‌نویس‌ها نیز برای کنترل آن به تکاپو افتادند. در حال حاضر در بسیار از کشورهای جهان، اپلیکیشن‌های هشدار دهنده کرونا طراحی شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توان زنجیره‌های ابتلا به کرونا را شناسایی و مهار کرد.

 

اما اپلیکیشن‌های هشدار دهنده کرونا چگونه عمل می‌کنند؟ اپلیکیشین‌های هشدار دهنده کرونا

 

این اپلیکیشن‌ها از طریق بلوتوث دستگاه تلفن همراه، افرادی را که به مدت طولانی فاصله‌ای کمتر از دو متر از یکدیگر داشته‌اند را اندازه‌گیری می‌کنند. اگر پاسخ تست کرونای کاربری مثبت بوده و این مورد را در اپلیکیشن ثبت کرده باشد، به دیگر کاربرانی که این  اپلیکیشن را نصب کرده‌اند، خبر داده می‌شود که در نزدیکی کسی حضور داشتند که آلوده به ویروس بوده است. در واقع اگر شخصی از آلوده شدن خود به ویروس آگاه شود و آن را در اپلیکیشن وارد کند، سیلی از پیام‌های هشدار برای دیگران فرستاده می‌شود. از افرادی که خطر بیماری برایشان زیاد است درخواست می شود که در خانه بمانند. به این ترتیب زنجیره‌های عفونی، سریع‌تر شناسایی می‌شوند.

در زمانی که مردم بیشتر جابه جا می‌شوند و ترددشان زیادتر شده، این اپلیکیشن‌ها نقش موثری در مبارزه با شیوع کرونا دارند. هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان برای جلوگیری از شیوع کرونا از اپلیکیشن‌های هشداردهنده کرونا استفاده می‌شود که با آن زنجیره‌های ابتلا قابل ردگیری و مهارشدن است.

 

نقطه ضعف اپلیکیشن‌های هشدار دهنده کرونا

 

این اپلیکیشن‌ها تنها درحالتی موثر خواهند بود که تعداد زیادی از مردم آن را نصب و از آن استفاده کنند. اگر فرهنگ استفاده از آن و ثبت مبتلا بودن به کرونا توسط کاربران انجام نشود، اپلیکیشن‌های هشدار دهنده کرونا کارآمد نخواهند بود. از سویی دیگر، برخی افراد به کارکردن با گوشی‌های هوشمند مسلط نیستند یا اصلا از این نوع گوشی‌ها استفاده نمی‌کنند!

 

در چه کشورهایی استفاده از این اپلیکیشن‌ها رایج است؟

 

در حال حاضر کشورهای زیادی از اپلیکیشن‌های ساخته شده برای این منظور، در شناسایی زنجیره‌های عفونی بهره می‌برند. اما نتایج استفاده از این اپلیکیشن‌ها برای مقابله با شیوع کرونا، در کشورهای گوناگون متفاوت بوده است. آلمان یکی از کشورهایی است که استفاده از اپلیکیشن‌های هشدار دهنده کرونا محبوب است. در کشور ایسلند نیز چهل درصد کاربران از اپلیکیشنی که بر پایه جی پی اس است، استفاده می‌کنند. در ایتالیا حدود ۶ میلیون نفر از این اپلیکیشن‌ها استفاده می کنند. در اتریش، کره جنوبی و چین نیز، اپلیکشن‌های هشدار دهنده کرونا برای شناسایی اپیدمی موثر بوده‌اند.

 

گرچه این اپ‌ها گام مهمی در مقابله با شیوع ویروس کرونا و سایر ویروس‌های مشابه است، اما باید بدانیم که آن‌ها معجزه نمی‌کنند و به هیچ وجه جای رعایت فاصله اجتماعی و مقررات‌های بهداشتی را نمی‌گیرند.

ارائه انواع خدمات غیرحضوری در گارانتی آروند برای پیشگیری از کرونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط